tranhemsgrdimg_5157
Charktillverkning lyfter köttbönder
För att öka lönsamheten väljer allt fler svenska köttbönder att vidareförädla och erbjuda sina kunder närproducerade och hantverksmässigt gjorda produkter. Ett företag som har lyckats är Tranhems Gård som ligger drygt en mil nordväst om Karlstad.
 
”Visionen är att vi ska kunna erbjuda kunderna produkter från jord till bord som är hantverksmässigt gjorda. Att vi har kontroll på hela kedjan”, säger Kenny Thor (till vänster på bilden ovan) som är produktionsansvarig.
 
tranhemsgrdimg_5310För bara några veckor sedan fick Transhems Gård tillstånd att producera egna charkprodukter. Lagom till jul i år kommer det att finnas både egentillverkad sylta och korv i företagets gårdsbutik.
 
”Vi fick godkänt till att röka produkter och tillverka korv för 14 dagar sedan. Det innebär att vi nu kan ta tillvara på allt som faller från djurkroppen”, säger Kenny Thor.
 
”Kunderna har efterfrågat dessa produkter sedan starten”, tillägger Pernilla Thelin (bilden) som är ägare i firman.
 
På Tranhems Gård slaktas cirka 700 stordjur varje år. På ägorna finns drygt 500 hjortar, ett hundratal dikor, och 14 vildsvin. Företagets produkter, som omfattar allt från skinka till hjortkorv, säljs såväl i en egen gårdsbutik som hos butikskedjorna ICA och Konsum.
 
Pernilla Thelin berättar att hon märkt en tydlig trend i att kunderna vill veta mer om hur köttet producerats.
 
”Konsumenterna är så medvetna nu. De vill veta vad de äter. Och de är beredda att betala för närproducerat”, säger hon.
  

tranhemsgrdimg_5265

 
Uppsvinget i efterfrågan på närproducerat kött gör att Pernilla Thelin känner vinden i ryggen. Hon planerar att inom kort utöka sin personalstyrka med tre personer till totalt 17 stycken. En utbyggnad av lokalerna med 150 kvadratmeter finns också i planerna.
 
Enlig Livsmedelskonsulten Per Nilsson, som driver konsultföretaget Profox, har köttproducenter som Tranhems Gård valt helt rätt väg.
   
”När bönderna själva tar hand om förädlingen av köttet så uppstår det stora marginaler. Man har många möjligheter. Man kan till exempel sälja köttlådor och starta butik. Resultatet kan bli så pass mycket som mellan 10 och 20 procent av själva den totala investeringen, per år", säger han. 
 
”Är det så att man är köttbonde och ser sina siffror gå åt skogen, så ska man sätta sig ner redan idag och bestämma sig. Det blir sämre varje dag man väntar." 
 
Per Nilsson tycker att de svenska köttbönderna ska ta tillfället i akt och söka ekonomiskt stöd för vidareförädlingen hos landets länsstyrelser. Men det är ont om tid.
 
”Om man gör en investering där taket ligger på två miljoner kronor, så kan man få 30 procent i investeringsstöd”, säger han.
 
”Programperioden är på sex år och tar slut 2013. Och det är mindre pengar tillgängliga nu än det var i början av perioden.”
   
HÅKAN FRISELL