Enligt Ekot införs en ny EU-lagstiftning i slutet av maj, som förbjuder företag att påstå att deras produkter är bra för hälsan om påståendet inte har vetenskapligt stöd. Hälsoargument som att torkade bär har antioxidativa effekter blir det exempelvis stopp för.
– Hälsopåståendena måste alltså ha vetenskapligt stöd. Risken är annars att konsumenterna blir lurade. De luras att köpa mat för att de tror att den har hälsoeffekter som den sen inte visar sig ha, säger Livsmedelsverkets Petra Bergkvisttill Ekot.
Det kommer därmed att vara fortsatt godkänt att påpeka att olivolja innehåller ämnen som är bra för hälsan, men för de torkade bären och exempelvis grönt te är det alltså stopp i och med den nya förordningen.
I början på maj publiceras det exakta innehållet i den nya förordningen och därmed vilka påståenden som blir tillåtna. Därefter har företagen ett halvår på sig att ändra innehåll i marknadsföring och på förpackningar, rapporterar Ekot.
De skärpta reglerna berör både hälsokostbranschen och livsmedelsindustrin.