Förpackningsklustret The Packaging Arena har dragit igång ett innovationsprojekt som syftar till att minska matsvinnet på restaurang. Just nu söker man efter kreativa personer att bjuda in till en innovationsworkshop till hösten. Utmaningen är att ta fram ett förpackningskoncept i form av en smakfull doggy bag för att minska tallrikssvinnet.
”Idag ber man i allmänhet inte om att få ta med sig överbliven mat från restaurangen. Det känns pinsamt för många”, säger Nina Kask, projektledare på The Packaging Arena.
The Packaging Arena konstaterar att matsvinn är en av vår tids största utmaningar för miljön. På restaurang är en av de främsta orsakerna till svinn att maten på tallriken inte äts upp. Endast två av tio restauranggäster ber om att få ta med maten hem. Samtidigt tycker de flesta restauranger att det är bra att gäster ber om att ta med maten hem så att den inte går till spillo.
Bakgrunden till projektet, som fått namnet Måltid Två, är att The Packaging Arena fick en förfrågan från Vinnova att testa metoden ”lead user” som syftar till att stimulera innovation i Sverige.
Metodens grundläggande idé är att på ett aktivt sätt söka upp vanliga människor med kreativa idéer. Nästan 40 procent av alla tjänster och produkter utvecklas nämligen enligt undersökningar av användare utanför företagen. Produkterna utvecklas genom att dessa användare har behov av något som inte går att köpa.
– Det stämmer, och därför söker vi just nu efter kreativa personer till en innovationsworkshop till hösten. Utmaningen där blir att tillsammans kreera förpackningskoncept som erbjuder ett smakfullt sätt att ta med mat från restaurangen och som möjliggör måltid två, berättar Nina Kask (foto).
Man anmäler sitt intresse genom att via The Packaging Arenas hemsida fylla i en enkät med ett antal frågor.
Vilken typ av människor har anmält intresse, och göre sig färdiga förpackningsdesigners icke besvär?
– Det är väldigt blandade kategorier som visat intresse vilket är fantastiskt kul. Det är precis det vi har hoppats på. Samtidigt utesluter vi inte människor som har design som levebröd. Alla är välkomna, huvudsaken är att man är kreativ och vill dela med sig av sina idéer till andra, säger Nina Kask.