Som FoodMonitor berättat om tidigare så har Systembolaget anmält vinguiden.com till Konsumentverket. Systembolaget anser bland annat att Vinguidens marknadsföring är vilseledande. Systembolaget har även försökt blockera Vinguidens IP-nummer. Idag kommenterar Magnus Bergqvist, som driver vinguiden.com, Systembolagets agerande.
”Att en dominant som Systembolaget försöker stoppa Vinguiden genom blockering av IP adresser är naturligtvis graverande”, skriver han i ett mejl till FoodMonitor.
”Speciellt i ljuset av att Vinguiden arbetar med varor som inte ägs av Systembolaget. Detta är det mest signifikanta och det mest allvarliga i Systembolagets hela agerande. Deras agerande skulle i så fall inte bara drabba Vingguiden, utan alla importörer som förlitar sig på en enkel och pålitlig tjänst som Vinguiden byggt. Samt de cirka 90 000 svenska konsumenter som uppskattar att enkelt få information om viner som inte står att finna i systembutikerna, samt kunna enkelt beställa de samma.”
Vinguiden har funnits sedan 1999, och bedrivit beställningsverksamhet i Sverige sedan 2006. Vinguiden har inte mindre än 10 000 beställbara artiklar på sin sajt. Genom Vingiden får konsumenter tillgång till att beställa ur Systembolagets sortiment. Vinet kan sedan hämtas ut i en av Systembolagets butiker.
Sedan starten har efterfrågan på Vinguidens tjänster ökat kraftigt. Vinguiden väntas att omsätta närmare 20 miljoner kronor i år. Vinguiden har enligt uppgift cirka 90 000 återkommande kunder.
”Antalet beställningar har ökat i takt med att svenskar upplevt att det är enkelt att beställa”, skriver Magnus Bergqvist.
Enligt Magnus Bergqvist kan Systembolagets agerande få rättsliga konsekvenser.
”Runt midsommar 2012 valde Systembolaget att stänga av den tekniska lösning Vinguiden använt sedan 2006, utan att presentera några alternativ. Vi fick höra det på omvägar någon vecka innan stängningen skedde. Vi på Vinguiden måste tolka detta som en ren stridsåtgärd av en dominant på marknaden, mot en betydligt mindre aktör. Det är i sig missbruk av dominerande ställning vilket kan innebära rättsliga påföljder”, skriver han.
”Avstängningen av den teknik som används sedan 2006 kan även sättas i ett annat sammanhang där Vinguiden försökt föra dialog med Systembolaget sedan 2010 om att bygga en teknisk plattform som förenklade ytterligare för Systembolaget, såväl som för konsumenten. Teknisk plattform som skulle förhindra att konsumenter i förekommande fall kan komma i kläm. Även då Systembolagets e-beställningstjänst är nere, vilket händer relativt ofta. Systembolaget har valt att ignorera Vinguidens erbjudande om hjälp i detta sammanhang.”
Att Vinguiden bedriver vilseledande marknadsföring tillbakavisar Magnus Bergqvist helt.
”Vinguiden menar att vårt agerande inte strider mot marknadsföringslagen. Vinguiden informerar tydligt konsumenterna om hur beställningsprocessen går till då en beställning görs via Vinguiden och om vilket förhållande Vinguiden har till Systembolaget. Systembolagets agerande mot Vinguiden kan därför mycket väl strida mot EUF fördragets 34 artikel och artikel 102, vilket skulle kunna betraktas som ett så kallat fördragsbrott”, skriver han.
”Vinguiden menar att vår verksamhet inte strider mot Systembolagets villkor, och om de gör det så strider Systembolagets villkor mot EUF fördraget och bör således omedelbart ändras för att inte riskera EU kommissionens granskning av ett fördragsbrott. Dessutom informerar Vinguiden sina kunder om att även om Systembolaget accepterar beställningar från Vinguiden så anser Systembolaget att beställningar som görs via någon annan hemsida än systembolaget.se är ogiltiga. Det finns därför ingen grund för Systembolaget att påstå att Vinguiden vilseleder konsumenter som beställer via Vinguiden”.
Enligt Systembolaget går Vinguidens verksamhet ut på att verka för merförsäljning av alkohol. Systembolaget menar också att det skadar Systembolaget att ”Vinguiden lägger sig som ett filter mellan kunden och Systembolaget”. Det håller inte Magnus Bergqvist med om.
”Vinguidens syfte är inte att öka konsumtionen av alkohol, utan endast att öka valet av alternativa varor. Det finns inte något som tyder på att Vinguidens verksamhet leder till merförsäljning av alkohol”, skriver han.
”Vinguiden låtsas inte vara en detaljhandelsplats eftersom vi upplyser konsumenten på flera ställen att alla beställningar sker via Systembolaget, som har försäljningsmonopol. Köpet av den beställda varan sker direkt i Systembolagets butiker där Systembolaget integrerar direkt med sina kunder och ges tillfälle att kontrollera köparens ålder och alkoholpåverkan i enlighet med Systembolagets uppdrag.
Det är ett förringande av Systembolaget att tro att svenska konsumenter inte förstår att det är av Systembolaget man köper varan. Det vore (enligt Systembolaget) som att konsumenter i Sverige skulle tro att förmedlingssajter såsom Flygstolen.se äger flygbolaget Lufthansa, eller att förmedlingssajten Hotels.com äger hotellkedjan Hilton. Vinguiden är en förmedlingstjänst på samma sätt som Flygstolen.se, eller Hotels.com.
Vinguidens vision är att förenkla för svenska konsumenter att ta del av och upplysning om de närmare 10 000 artiklar som finns att beställa och få kostnadsfritt levererat till vald systembutik. Konsumenten betalar alltså inget för tjänsten. Det är vinimportören som betalar Vinguiden en liten del av sin marginal på produkten. Av de 10 000 beställningsbara artiklar är över 90 procents sådana som INTE Vinguiden får del av vinimportörens marginal över huvud taget. Vinguiden har en skälig vinstmarginal – precis som Systembolaget har - och återinvesterar större delen av vinsten i utveckling av vår produkt. Vi styrs således inte av vinstintresse i större utsträckning än vad Systembolaget gör.
Vinguiden gynnar alkoholmonopolet. Istället för att konsumenten beställer från gränshandelsföretag i till exempel Tyskland, med sajter på svenska; där utbudet är sämre, varorna i förekommande fall undermåliga, och kontrollen av beställda varor i det närmaste obefintlig, samt att överskottet i dessa företag hamnar i skatteparadis. Vinguiden gynnar i själva verket Systembolaget och alkoholmonopolet.
Systembolaget, landets vin- och sprit-importörer samt Vinguiden har således mer att vinna på att agera gemensamt”, skriver Magnus Bergqvist.