Portfolio

Denna sajt uppdateras inte längre.

markningensvensktkott
Stora frågetecken kring
märkningen Svenskt kött
Som FoodMonitor berättat om tidigare så vädrar branchorganisationen Svenskt Kött morgonluft med märkningen Svenskt kött efter alla skandalerna med det utländska köttet den senaste tiden. Men samtidigt finns det stora frågetecken kring hur bra märkningen egentligen har varit för handeln sedan den började tas i bruk för cirka två år sedan.
– Eftersom vi på Coop haft märkning av vårt svenska kött sedan väldigt länge, långt innan den nuvarande märkningen togs fram, märker vi ingen skillnad, säger Christine Kullgren, pressansvarig, Coop Marknad AB.
Inte heller ägarna till butikskedjan City Gross, Bergendahls Foods, har märkt att märkningen Svenskt kött har hjälpt till att driva försäljningen av det svenska köttet.
– Allt vårt färska kött är svenskt. Men vi kan inte heller säga att vi märkt någon skillnad i försäljningen som vi kan härleda till märkningen Svenskt kött, säger Mikael Lagerwall, informationsansvarig, Bergendahl Food AB.
Samtidigt uppskattar bolaget att märkningen finns.
– Vi tycker att märkningen är bra för den lyfter fram de mervärden som finns i det svenska köttet.
Men Mikael Lagerwall tycker inte att den svenska köttindustrin kan slå sig till ro med att enbart ha en märkning. Branschen måste gå på offensiven. Ett stort ansvar ligger hos köttbönderna.
– Det kan inte bara vara den här märkningen. Vi har pratat om den svenska fördelen i så många år och ändå kan vi se hur försäljningen av importkött ökar från år till år.
– Så vad vi menar måste till är en produktutveckling bland uppfödarna. Det räcker inte för primärproduktionen att tala i termen av svenskt kött. Det är inte det som kommer att göra den stora skillnaden. Den stora skillnaden är hur väl man lycks profilera och positionera sina produkter.
FoodMonitor har frågat Svensk Kött vilken påverkan märkningen haft på omsättningen av svenskt kött. Men organisationen säger sig inte ha några siffror på det.
– Jag har jättesvårt att kvantifiera det. Vi har inte hunnit med det än. Vi är fortfarande i ett uppbyggnadsskede, säger Maria Forshufvud, vd i Svenskt Kött.
HÅKAN FRISELL
FoodMonitor-Fakta:
Svenskt Kött
Omsättning: cirka 12 Mkr.
Antal anställda: cirka 4.
Ica, Coop, Axfood, Bergendahls, LRF, och Svenskt Kött, tog initiativ till märkningen som togs i bruk för cirka 2 år sedan.
Märkningen Svenskt kött omfattar kött som kommer från djur som är födda, uppfödda, slaktade, och styckade i Sverige. Det gäller djurslagen gris, nöt, lamm, och häst. Och den färdiga konsumentprodukten måste också vara tillverkad och packad i Sverige.
I en undersökning som organisationen Sveriges Konsumenter nyligen gjort så säger 83 procent av konsumenterna att de vill kunna se ursprunget på köttet i matbutikerna.
Bilden: Svensk biff med kappa, Foto: Svenskt Kött, Fotograf: Fabian Björnstjerna