Otillåtna värdetransporter och tillbud som mörkas. Fackföreningen Transportarbetareförbundets kritik mot det snabbväxande börsnoterade säkerhetsbolaget Panaxia Security är massiv. Facket har polisanmält. Och i dagarna har även Arbetsmiljöverket åtalsanmält bolaget.
”Ska det behöva gå så långt att någon förolyckas”, säger Mikael Gustafsson, ombudsman hos Transportarbetareförbundet, Stockholm.
Problemen vid Panaxia Security kom till nyligen fackets kännedom i samband med efterdyningarna till ett väpnat rån som inträffade i slutet av förra året i Skärholmens köpcentrum. Två rånare försökte övermanna en väktare som transporterade pengar till en bank. Väktaren lyckades slå ner en av rånarna och ta sig från platsen.
Enligt facket har Panaxia Security försökt mörka detta och andra tillbud. Arbetsmiljöverket ser så allvarligt på Panaxia Security inte anmält rånet att man nu åtalsanmäler bolaget till Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål i Stockholm.
”Arbetsgivare har en skyldighet att anmäla allvarliga tillbud till oss enligt arbetsmiljöförordningen. Det är en straffbar bestämmelse”, säger Lennart Adérn, jurist, Arbetsmiljöverket.
Men Panaxias säkerhetschef Stefan Rydholm håller inte med om att bolaget gjort fel. Han hävdar att Panaxia anlitat ett utomstående bolag och att man därigenom inte kan hållas ansvariga.
”Det var inte vi som körde. Då kan inte vi gå in och göra en anmälan till arbetsmiljöverket.”
Enligt Transportarbetareförbundet kan det vara bud & transportbolaget Pronia som genomförde transporten.
”Det har förekommit rykten att Panaxia använt en underleverantör som heter Pronia”, säger Mikael Gustafsson.
Men det bolaget har inget tillstånd att bedriva värdetransportverksamhet enligt Länsstyrelsen i Stockholm. Myndigheten har startat en utredning av Panaxia.
”Detta är mycket allvarligt”, säger handläggare Eva Darj.
Enligt facket var väktaren som var inblandad i rånet i Skärholmen inte utbildad för arbetsuppgiften, eller ens utrustad med överfallslarm.
Även Polisen är kritisk till att bolagets personal saknar rätt utbildning. Väktarens agerande vid rånet i Skärholmen visar hur allvarliga bristerna är.
”Det hade kunnat gå riktigt illa. Det vanliga är att väktarna lämnar ifrån sig sin väska för att slippa drabbas av våld. Det är det som är det normala”, säger Polisinspektör Ville Paleheimo, avdelningen grova brott vid Stockholmspolisen, och den som utredde rånet i Skärholmen.
”En person som inte är utbildad kanske tror att man måste ta saken i egna händer. Man vet inte hur man ska agera vid ett rån eller vart man ska vända sig”, säger Mikael Gustafsson.
Vad är den stora skillnaden mot en väktare som har fått rätt utbildning?
”Skillnaden är att man sätter sig in i situationen på förhand. Man har koll på vad man ska göra och inte ska göra. Är det frågan om ett rån är det bara att lämna över pengarna.”
Även i somras genomförde Panaxia Security otillåtna värdetransporter med outbildad personal. Då mellan Karlstad och Stockholm. Länsstyrelsen i Stockholm utredde men efter försäkringar från bolaget om bättring avskrevs ärendet.
Nu har det visat sig att den transportarbetare vid Panaxia i Karlstad som larmade facket om oegentligheterna kan komma att tvingas sluta på grund av arbetsbrist. Facket misstänker att det är frågan om repressalier.
”De kan ha försökt att göra en fulning för att få bort den här visselblåsaren”, säger Mikael Gustafsson.
”Helt plötsligt har det kontoret han tillhör ansökt om arbetsbrist. Ska Panaxia Security vara ett seriöst företag så måste man kunna ha personal som säger till när det förekommer oegentligheter.”
Länsstyrelsen i Stockholm utreder för närvarande klagomålen mot Panaxia Security. Men ingenting händer tycker Mikael Gustafsson som blir allt mer förtvivlad över medlemmarnas arbetshållanden. Länsstyrelsen säger sig vara så hårt ansatt och har så små resurser att man inte hinner med att ta tag i alla tips som kommer in om värdetransportbolagen.