DLF News rapporterar att dramatiken på den brittiska dagligvarumarknaden fortsätter. Det senast året har varit tufft för jättarna Tesco, Sainsbury's, Asda och Morrisons, som fått känna av näthandel och kompletteringshandel i mindre butiker samt inte minst ökad konkurrens från lågpriskedjorna.
Under tolvveckorsperioden fram till 9 november i år tappade den brittiska dagligvarumarknaden i värde för första gången sedan konsumentundersökningsföretaget Kantar Worldpanel började samla in försäljningsstatistik för 20 år sedan. Enligt Kantar omsätter nu marknaden 24,9 miljarder GBP, ett tapp med 0,2 procent från i fjol. En standardvarukorg med matvaror blev samtidigt 0,4 procent billigare, skriver DLF News.
– Det här är dåliga nyheter för handeln, men goda nyheter för konsumenterna då prisdeflationen spås fortsätta en bit in i 2015, säger Fraser McKevitt, chef för detaljhandels- och konsumentundersökningar på Kantar.
– Om inte dagligvarukedjorna börjar tänka i nya banor när det gäller prissättning och kampanjer, blir det svårt för dem att växa, skriver Tim Eales, Strategic Insight Director på IRI (tidigare SymphonyIRI Group), i en artikel i The Grocer.
Enligt Eales måste de stora kedjorna acceptera att lågpriskedjorna har en roll att spela i ett omdefinierat detaljhandelslandskap. Pris behöver inte vara det enda lockbetet. Man bör istället satsa på att ge sina kunder en smidigare shoppingupplevelse, se till att ha hjälpsam personal och rätt produkter på hyllorna samt erbjuda teman och en hög servicenivå. Den typen av mervärden kan vara vad som krävs för att få kunderna att komma tillbaka, menar menar han.