Svensk livsmedelsexport växer rekordsnabbt och suget är särskilt stort efter mat och dryck för frukost, fika och fest. Detta enligt Livsmedelsföretagens kartläggning av den svenska exporten. ”Lite tillspetsat kan man säga att vi är duktigast på att exportera mat och dryck som är kopplat till den svenska synden, som kakor, bakverk, godis och alkohol”, berättar Livsmedelsföretagens VD Marie Söderqvist.
Nu tar branschen sikte på 150 miljarder i livsmedelsexport år 2025, meddelar man.
Det var under Livsmedelsföretagens Matdag på onsdagen som en unik kartläggning av den svenska livsmedelsexporten presenterades, en export som förra året uppgick till närmare 70 miljarder kronor. Att svenska företag är särskilt duktiga på att exportera mat och dryck till frukost, fika och fest understryks av det faktum att även kaffe och mjölkprodukter utgör en betydande andel av exportkakan, menar man.
Om exporttakten håller i sig har livsmedelsexporten potential att nå 150 miljarder kronor 2025, bedömer Livsmedelsföretagen.
För att detta ska bli möjligt krävs bland annat att frihandelsavtalet mellan EU och USA blir verklighet, ökade satsningar på forskning och innovation och fler exporttillstånd till Kina, konstaterar man vidare.
– Vi har halkat efter andra länder på den snabbväxande kinesiska marknaden. Om den kinesiska medelklassen skulle köpa lika mycket svenskt som fransmännen, skulle våra export till Kina vara nästan 50 gånger större än idag, säger Marie Söderqvist.
Hon hoppas också att fler svenska företag vågar ta steget ut på export och ser ett behov av att vi stärker vårt exportutbud inom fler produktkategorier.
– Vi måste bredda vår export från synd till sunt. Det finns en enorm potential för svensk livsmedelsindustri att mätta det ökade suget i världen efter ekologiska och mer hälsosamma livsmedel. Och här ser vi nu flera svenska företag på frammarsch, säger Marie Söderqvist.