Matbutik för ekonomiskt utsatta
I höst startar Stockholms Stadsmission en matbutik som både hjälper människor i ekonomisk utsatthet och tar tillvara på matsvinn. I samarbete med Axfood öppnar man därmed Nordens första Social supermarket.
Idag finns det människor i Sverige som inte har mat för dagen, samtidigt som det slängs 622 000 ton ätbar mat, vilket motsvarar cirka 65 kilo per person och år. I Europa, bland annat i Österrike, har så kallade Social Supermarkets funnits i över 15 år - med mycket goda resultat. Butikernas syfte är att minska onödigt matsvinn och på samma gång ge människor i ekonomisk utsatthet möjlighet att köpa mat till ett mycket lågt pris. I slutet av detta år öppnar alltså Stockholms Stadsmission en butik efter samma modell.
– Vi har länge funderat på hur vi kan ta tillvara på alla förfrågningar om matgåvor som vi får, och förmedla dem till människor i fattigdom på ett värdigt sätt. Med den här modellen har vi hittat en framgångsrik väg, säger Marika Markovits, direktor på Stockholms Stadsmission.
Människor i ekonomisk utsatthet kommer att erbjudas medlemskap och på så vis kunna handla för en tredjedel av ordinarie pris. Ett annat viktigt syfte med butiken är att erbjuda människor möjlighet att närma sig arbetsmarknaden via arbetsträning. Butiken kommer också att vara öppen för alla som känner ett starkt miljöansvar och vill stödja butiken genom att handla till fullt pris, meddelar, man.
Butiken, som är ett pilotprojekt, kommer att ägas och drivas av Stockholms Stadsmission och har tillkommit på initiativ av matvaruföretaget Axfood som driver bland annat Willys och Hemköpsbutikerna. Med i projektet finns också ett tiotal medfinansiärer, främst från livsmedelsproduktionsledet, som också kommer att skänka varor som ska säljas. Varorna kommer att vara nära eller passerade bäst-före-datum, eller av annan orsak inte möjliga att sälja i en vanlig butik.
Målet är att butiken ska ta tillvara på 200 ton mat det första året.
– Att minska matsvinnet är en viktig del i vårt miljö- och hållbarhetsarbete. Kan vi dessutom vara med och bidra till att göra en social insats är det förstås ännu bättre, säger Åsa Domeij, chef för miljö och socialt ansvar på Axfood.
/FoodMonitor