LEDARSTICK Vad håller det tidigare välrenommerade företaget Bonnier AB med dotterbolag på med? Anmälningarna om deras ljusskygga metoder formligen flödar in till Konsumentverket. Man blir förvånad över hur villiga Bonnier är att dra sitt namn i smutsen.
”Hej, jag blev uppringd av en försäljare av medlemskap i Bonniers Bokklubb. Jag hinner inte läsa så mycket men eftersom det tydligt framgick att det inte fanns några köpekrav gick jag med. Tänkte att man kan alltid gå ur. Jag har efter cirka tre månader fortfarande inte hunnit läsa ut inträdesboken och begärde därför utträde ur bokklubben men blev nekad med hänvisning till att jag måste köpa tre böcker först och de hävdade att det var en del av avtalet. Jag skulle ALDRIG gått med om ett sådant krav funnits. De bandar ju avtalet så de har informationen om att jag inte blivit informerad. Trodde inte jag skulle bli blåst av ett företag som Bonnier”, skriver en konsument till Konsumentverket.
FoodMonitor har tidigare berättat om Bonniers fula marknadsföring och avtalsvillkor. Det har blivit om möjligt ännu sämre på senare tid.
Det finns 246 anmälningar mot Bonnier som kommit in till Konsumentverket. Många handlar om Bonnier Bokklubb. Det finns även 109 anmälningar som rör tidningen Dagens Nyheter och 22 som gäller tidningen Dagens Industri.
Här är några fler konsumenter som Bonnier och deras dotterbolag plågat den senaste tiden:
”Jag vill att ni kollar upp den annonsen om att läsa DN för 1 krona. Jag betalade senare faktura på 100 kronor då jag tänkte att jag hade missförstått, och att Klarna och DN måste man kunna lita på. Sedan kom ytterligare krav på 99 kronor. Enligt DN korrekt eftersom jag INTE HADE AVBESTÄLLT I TID”, skriver en konsument till Konsumentverket.
”Jag ville läsa en artikel som, efter jag kollade, fanns inte i den pappersformen. Då gick jag på det missledande trick DN gör att det kostar endast 1 kronor att läsa en artikel och att det räcker att skriva in sin mobilnummer. Det gjorde jag. Då kunde jag läsa den artikeln jag ville. Vid några tillfällen efteråt, när jag försökte läsa andra artiklar på DN, igen kom samma meddelande att om jag vill läsa då kostar det 1 kronor och att jag måste skriva in min mobilnummer. Alltså igen prenumeration blev igång och jag fått ingen tillgång till DN digital utgåva på min iPhone. Inget konto skapades. Då i slutet av oktober fick jag faktura på 99 kronor från Klarna för DN digitalprenumeration. Så klart blev jag besviken. Kollade DN och då står det med små bokstaver att efter den 1 kronor kostar det 99 kronor för resten av månaden. Som sagt ingen tjänst som blev tillgängligt för mig, men för att undvika betalanmärkningar betalade jag fakturan. Men vilken överraskning fick jag i november när jag fick igen fakturan från Klarna PÅ 99 kronor för DN digitalprenumeration. Då blev jag riktig arg och försökte kontakta DN:s kundtjänst och lärde mig att det är omöjligt att säga upp prenumeration! De vägrar ta det emot genom mejl eller chat, till vilken hänvisar de i förinspelat meddelande som man får lyssna till när man försöker nå dem på telefon. Jag ringde några gånger. De säger att man är placerad i kö men meddelar aldrig vilken plats man har och hur lång ska man vänta. Efter nästan 30 minuter blir man bortkopplad. Det känns som bedrägeri för mig att bli lurad på en vara man inte vill ha och sen hindra en att säga upp eller ångra det. När jag chattade och försökte meddela mitt problem fick jag skriven text av det meddelande som är förinspelad på deras kundtjänsts telefonsvarare. Uppfattade det som någon form av hånfullt skämt. Vet inte längre vad kan jag göra. Där finns ingen besöksadress heller. Hjälp mig snälla”, skriver en konsument till Konsumentverket.
”Blev uppringd av Bonniers värvare till bokklubben för cirka tre månader sedan. Har fått månadstidning där jag tackat nej till månadens erbjudande två eller tre gånger. Gick in på deras hemsida för att gå ur klubben men fick ett automatiskt meddelande att jag inte kan gå ur utan att först uppfylla mina åtaganden att beställa tre böcker. Kom tillbaka till menyn med olika ärenden. Valde övriga ärenden och skrev att jag vill gå ur och att jag inte informerats om kravet att köpa tre böcker vid inträde. Skrev även att jag är villig att betala välkomstboken”, skriver en konsument till Konsumentverket.
”Telefonförsäljare erbjöd att testa DN digitalt fritt en månad. Det skulle inte innebära någon fortlöpande prenumeration, utan efter provperioden skulle jag bli erbjuden att fortsätta men det skulle i så fall ske aktivt från min sida. Det som lät märkligt var att om jag inte fortsatte skulle provmånaden vara gratis, men om jag skulle välja fortsatt prenumeration efter det så skulle provmånaden kosta 1 kronor. Jag nappade på detta. När jag gick in och kollade på mina prenumerationsuppgifter var det otydligt vad min prenumeration gällde, och när jag ringde dem visade det sig att om jag inte aktivt sa upp prenumerationen minst 7 dagar innan provmånadens slut skulle jag automatiskt fortsätta prenumerationen för 179 kronor per månad. Det var precis en sådan konstruktion jag inte var intresserad av, och därför uttryckligen frågade om vid säljsamtalet. Då försäkrade säljaren att så inte var fallet”, skriver en konsument till Konsumentverket.
”Bonniers telefonförsäljare ringer och vill att du mottager gratis en tidning som du ska bläddra igenom, och som tack ska du få en bok på posten. Boken kostar 39 kronor att lösa ut, det anser jag ej som en gåva. Men före det får du ett papper hem i brevlådan, som det står att du är med i en bokklubb och förbinder dig att köpa 3 böcker per år. Det talar försäljaren förstås ej om. Det finns ett id nummer och ett datum på brevet, du måste själv av beställa tjänsten före det utsatta datumet. Problemet är att du vet ju ej om att det kommer att komma ett brev. Jag var borta på jobb 2 veckor, och missade ju det så klart”, skriver en konsument till Konsumentverket.
”En försäljare från Månadens bok ringde och sa att de ville skicka en bok till mig gratis. Jag frågade om det innebar några åtaganden från min sida, om jag behövde beställa eller avbeställa något mer och fick då till svar att jag kunde gå ur direkt, det fanns inga som helst krav på motprestationer från mig. Då sa jag att om det inte innebär några motprestationer från mig och jag inte behöver beställa eller avbeställa något mer kan de skicka en bok till mig. Jag var noga med att inte säga ja, eftersom det kan missbrukas. Igår kom boken och jag gick in på deras hemsida för att försäkra mig om att jag inte fanns med i deras rullor. Det fanns jag och för att gå ur måste jag beställa minst tre böcker från dem”, skriver en konsument till Konsumentverket.
”Jag sökte en artikel i DN, på nätet, som jag ämnade läsa. Det var litet kryptiskt angående hur jag skulle kunna läsa hela artikeln... Det skulle vara gratis att ingå ett avtal om medlemskap för att kunna läsa. Jag gav DN e-postadress med mera. Och kunde sedan läsa. Bra - tyckte jag - då. Sen föll allt i glömska. Senare fick jag några mejl från Klarna, som jag uppfattade som SPAM och raderade dessa. Jag vågar sällan klicka på okända mejl... Jag väntade inget mejl från Klarna. Sedan kom ytterligare mejl från Klarna och en faktura.... Jag ringde då till Klarna som förklarade att jag blivt medlem hos DN och att jag skulle betala 100 kronor per månad - alltså för att läsa en artikel, alltså EN artikel. Detta innebar 99 kronor plus 100 kronor plus påminnelseavgift 60 kronor. Jag ringde sedan DN och dom sade att dom måste stryka medlemsskapet som jag inte var intresserad av och som jag inte ens visste att jag ingått....!!!! De lovade att stryka detta och jag tror dom gjorde det. Datumen här är runt 15 dec 2016. Jag kollade nu i morse hur betalningar medmera såg ut på mitt Nordea-konto. Då finner jag att betalningen av medlemskapet var infört som autogiro, som jag alltså inte någonstans medgivit!!!!! Datum enligt Nordea den 16:e december. Jag anser alltså att DN har misslett mig, och säkert många andra. Detta är ju lurendrejeri i stil med gamla hästskojarfasoner. Att det kostat mig hittills 199 kronor för att läsa en sida hos DN. Jag meddelade DN att jag var mycket missnöjd och arg, och att jag inte ens vill ställa mina våta stövlar på pappersversionen av DN om en sådan av misstag kommit in i mitt hus!!! Så arg var jag och är jag fortfarande. Det visade sig ju också i sammanhanget att jag skulle avsagt mig denna prenumeration så skulle det vara gratis - precis så som det hela startade. Alltså att det hela var gratis.... Jag trodde att det var olagligt att föra en omvänd avtals... dvs jag trodde att alla avtal var sådana att du tackade ja i förväg och skrev under, eller motsvarande. Inte att avtalet ingås automatiskt och att du måste tacka nej ganska snart för att avtalet, som du inte visste du ingått inte skulle gälla. Sanslöst. Hur ser lagen ut här?? Alltså kontaktar jag konsumentverket”, skriver en konsument till Konsumentverket.
”Jag fick/såg ett erbjudande om prenumeration på Styleby eller Sköna hem, 3 nummer för 99 kronor. En tabell visar tydligt vad erbjudandet innehåller och vad jag ska betala, 99 kronor, men när jag fyllt i uppgifterna och kommer till kortbetalning är summan 148 kronor. Det står inget om fraktkostnader, om det är det som lagts till ska det rimligtvis stå i tabellen över kostnaderna som jag nämnde, men det gör det inte”, skriver en konsument till Konsumentverket.
”Jag har flyttat till Bulgarien för cirka 15 månader sedan. Idag fick jag en räkning från Bonnier på min gamla adress i Sverige. Jag har ALDRIG beställt något från dem och det står på brevet att detta beställdes från min mail … som jag aldrig skapat eller hört om. Jag blev arg att detta kan ske!! Helt vansinnigt faktiskt. Nu måste jag ringa och betala internationellt samtal för att bli av med räkningen eftersom det inte finns någon mailadress jag kan skriva till! Jag bifogar räkningen!”, skriver en konsument till Konsumentverket.
”Jag blev uppringd av en säljare och kom överens med denne om att köpa två nummer av Illustrerad vetenskap och ett tangentbord för 99 kronor. Jag förklarade tydligt att jag inte ville ha några fler nummer än de två och det skulle det inte vara enligt säljaren. Dessa nummer har jag fått och betalat. Men sedan har Bonnier skickat fler tidningar och efter att ha skickat ut sex tidningar har de skickat ut en påminnelsefaktura och hänvisat till sina prenumerationsvillkor och att de skickat ut andra villkor än de som jag och säljaren avtalat om. Dessa villkor har jag inte läst och inte godkänt! Bonnier har också använt ett antal felaktiga för att inte säja lögnaktiga argument i sina svar och de vägrar också att svara på de frågor vi ställt. Allt detta kan ni läsa i mejlväxlingen nedan. Jag anser att det är det ursprungliga muntliga avtalet som gäller. Något annat har jag inte godkänt”, skriver en konsument till Konsumentverket.
Det finns tydliga paralleller mellan hur Bonnier-koncernen agerar och hur oseriösa kosttillskottbolag och energibolag tidigare agerat mot konsumenter. I flera av de fallen har Konsumentverket satt ner foten och stämt bolagen, med viss framgång. Konsumentverkets tystnad när det gäller Bonnier-koncernen är bedövande.
Det är skandal att Konsumentverket nu inte gör mer för att stoppa Bonnier-koncernens härjningar. Är man kanske rädda för repressalier? Den rädslan kan man förstå. Bonnier-koncernen har ett mycket stor inflytande över media i Sverige. Därför är Bonnier-koncernens agerande mot konsumenter än mer upprörande.
FoodMonitor har kontaktat Bonnier-koncernen om anmälningarna men man hänvisar oss runt till olika personer. Eller så slänger man på luren.