Riskfyllt att använda Textalk – håller bolaget databaser gisslan?
LEDARSTICK Betaltjänstbolaget Ecster i Stockholm och it-företaget Textalk i Göteborg meddelar att man ”vill öka lönsamheten för e-handlare”. Det påstås att den nya tjänsten man nu lanserar, Ecster Pay, är transparent och modern. Men problemet är att Textalk är allt annat än transparent. Enligt vad FoodMonitor erfar finns det betydande risker med att anlita bolaget.
Tidigare under några år låg FoodMonitor:s databas på en server hos Textalk. Det fungerade för det mesta ganska bra. Men vi upptäckte att det fanns många märkliga kostnader i samband med ändringar i design, nyhetsbrev, och liknande.
Det största problemet stötte vi på när vi efter ett tag skulle lämna Textalk och flytta över vår databas till en annan leverantör.
Att kopiera och flytta på databaser är rutin och kostar som regel ingenting. Det vet nog de flesta som har sin egen webbsida hos ett seriöst webbhotell.
Men hos Textalk stötte vi på patrull. Man sade sig inte veta hur man skulle kunna göra en kopia på vår databas och ge den till oss. Bolaget tyckte till och med att vi skulle betala en ospecificerad utvecklingskostnad för att de skulle ta fram en metod för det.
Det föreföll märkligt med tanke på att Textalk har tusentals kunder, enligt dem själva. Hade verkligen ingen annan kund flyttat en databas från Textalk tidigare?
Vi avstod därför då att flytta vår databas. Istället startade vi om med publiceringssystemet Joomla, som är kostnadsfritt och används av mängder med nättidningar och storföretag, hos en annan leverantör. Hos den leverantören kostar det inget att kopiera databaser.
Nu när Textalk nu slår sig för bröstet i ett pressmeddelande om det nya samarbetet med Ecsters blev det på nytt aktuellt att undersöka hur Textalk agerar.
Därför ställde vi samma fråga igen till Textalk om databasen. Nuvarande vd Rikard Sigvardsson säger att vi måste betala för att få en kopia av vår gamla databas.
”Inte kostnadsfritt eftersom vi behöver göra några manuella operationer”, skriver han i ett mejl.
Men bolaget vill skicka databasen i ett format som gör den svår att använda.
När vi påpekar det säger Rikard Sigvardsson att då kan vi istället kostnadsfritt för hand kopiera våra artiklar och bilder från deras system. Det låter inte särdeles trevligt och skulle betyda en mycket omfattande arbetsinsats. Detta är naturligtvis Textalk väl medvetna om.
Återigen kan man konstatera att seriösa it-företag låter sina kunder kopiera databaser kostnadsfritt. Det brukar bara ta några minuter även om det är frågan om tusentals artiklar.
Men hos Textalk är detta alltså mycket svårt att göra, om man får tro bolaget.
Textalks agerande kan tyckes märkligt men förklaringen är nog enkel. När de väl fått en kund som börjat att använda deras tjänst så vill man behålla den kunden.
Att göra det komplicerat för kunden att flytta en databas från Textalk är naturligtvis en strategi. Den typen av strategi är tyvärr inte helt ovanlig för oseriösa it-företag.
Det är enligt bolagets egen uppgift runt 4 000 e-handlare i Sverige som använder deras tjänster.
Frågan är hur många av Textalk:s före detta kunder som stött på samma problem? Hur många har känt sig utpressade och sonika betalat det som Textalk vill ha?
Det är utstuderat fult av Textalk att, som det verkar, hålla databaser gisslan.
Frågan är också vad som nu egentligen händer i företaget Textalk.
Lönsamheten för Textalk har, enligt siffror från Bolagsverket, rasat dramatiskt de senaste åren. Från att ha gjort en vinst på sju miljoner kronor före skatt år 2014 gjorde man en förlust före skatt år 2015, det senast redovisade budgetåret FoodMonitor har tillgång till, på 560 000 kronor.
Textalk:s agerande visar på allvarliga problem. Och bolaget kan vara i kris. Det finns skäl för nuvarande och potentiella kunder att vara vaksamma.
FoodMonitor:s rekommendation: välj bort Textalk. Det finns många bättre alternativ på marknaden.
HÅKAN FRISELL
Har du drabbats av negativt av Textalks agerande? Skriv en rad till redaktionen @ foodmonitor.se.
FoodMonitor-Fakta:
Textalk AB.
Omsättning: 38.8 miljoner kronor (2015).
Resultat före skatt: minus 560 000 kronor.
Antal anställda: 43.
Ecster AB.
Är idag ett affärsområde inom Svenska Handelsbanken AB.
Under våren väntas Ecster bli ett regelrätt dotterbolag.