Butikskedjan Konsum Värmland ökade resultatet före skatt med 17.9 Mkr till 53.4 Mkr. Det visar siffrorna för 2010 som vd Steve Fredriksson presenterade idag. Men det finns smolk i bägaren. Avflyttningen i Värmlands mindre städer hotar köpkraften.
”Oroande för oss som är beroende av att vi har folk i butikerna”, säger Steve Fredriksson till tidningen NWT.
Konsum Värmlands marknadsandel i Värmland har minskat med 0.7 procent till 53.5 procent.
”Den något försämrade utvecklingen på marknadsandelarna har främst sin förklaring i att marknaden inte växer i Värmland, och ett mycket konkurrensutsatt läge i karlstadsregionen. Här är vi verkligen i behov av nya lägen och för en positiv dialog med kommunen.”
Konsum Värmland har investerat hårt de senaste åren. Bland annat i åtta nya butiker runt om i länet och en ny charkfabrik i Kil. Notan gick på över en halv miljard.
”Vi tror på Värmland och vill vara med att konkret bidra till tillväxten. När vi investerar hamnar dessutom vartenda öre i Värmland.”
Tillströmningen av medlemmar har varit fortsatt god. 2010 anslöt sig 6 560 nya. Totalt har Konsum Värmland nu över 142 000 medlemmar.