Livsmedelsföretag som säljer ekologiskt utan att vara anmälda till kontrollorgan straffas med sanktionsavgifter
LEDARSTICK Livsmedelsföretag får inte, ens om de bara förmedlar via nätet, sälja ekologiska varor utan att vara anmälda till ett kontrollorgan. Lagstiftningen på området är tydlig. Därför straffas nu företag genom att Livsmedelsverket tar ut sanktionsavgifter på upp till 50 000 kronor. Problemet är att avgifterna slår orättvist. För ett stort bolag känns det knappt. Men för en liten enskild firma eller litet bolag kan det vara en förödande smäll.
Det är i regel kommunerna som i sin tillsyn upptäcker om livsmedelsföretag bryter mot reglerna. De är då skyldiga att rapportera detta till Livsmedelsverket.
Men vad många företag inte känner till är att Livsmedelsverket i stort sätt inte har något annat val än att ta ut en sanktionsavgift. Detta även om företagen omedelbart rättar sig och anmäler sig till ett kontrollorgan. Det är egentligen bara i mycket speciella fall som avgiften eventuellt inte tas ut eller sätts ner.
I ett fall blev sanktionsavgiften för en liten köttbutik i Linköping halverad till 25 000 kronor eftersom bolaget glömt att ta bort en skylt i butiken och en text på sin webbplats. Butiken hade tidigare varit anmält till kontrollorgan men sedan slutat sälja ekologiskt kött.
Att ett företag inte känt till reglerna, haft dålig ekonomi, eller glömt bort att anmäla sig, är enligt Livsmedelsverket inte godtagbara ursäkter.
Den maximala sanktionsavgiften på 50 000 kronor träder i kraft om ett företag har en årsomsättning på minst en miljon kronor. Sanktionsavgiften är 5 procent av omsättningen eller högst 50 000 kronor. Detta kan vara förödande för små företag. Men för stora företag som kedjor i dagligvaruhandeln är avgiften i det närmaste försumbar.
Här behöver reglerna ändras så att avgiften blir mer kännbar för de större företagen.
Det vore också bra om maxbeloppet på 50 000 kronor tas ut först vid en omsättning på runt 10 miljoner kronor för att skona små företag. För företag som omsätter mindre räcker det med en sanktionsavgift på som mest runt 5 000 kronor för att budskapet ska går fram.
Det borde också vara möjligt för företag att snabbt rätta sig, genom att anmäla sig till ett kontrollorgan, och på det sättet slippa sanktionsavgiften. Den möjligheten saknas idag.
Ett annat problem är att inte alla kommuner är lika aktiva i att kontrollera efterlevnaden av lagstiftningen när det gäller ekologiska produkter. Livsmedelsverket har hittills bara fått in anmälningar från ett fåtal kommuner. Myndigheten har uppgett att man tror att orsaken är okunskap om reglerna hos kommunerna. De aktuella föreskrifterna trädde i kraft år 2016.
För att styra upp detta vore det bra om Livsmedelsverket kunde vara tydligare med vad som gäller. Kanske genom en informationskampanj på sin webbplats?