Plågsam religiös slakt i vinstsyfte
Den religiösa slakten som genomförs utan bedövning breder ut sig allt mer i Centraleuropa. De inblandade slakterierna får en konkurrensfördel. Hos Sveriges Veterinärförbund är man starkt kritiska.
”För mig är det här den värsta typen av djurplågeri man kan tänka sig eftersom det är med berått mod som människan utsätter djuren för detta”, säger Johan Beck-Friis, leg veterinär och informationschef, Sveriges Veterinärförbund.
 
”Det är väldigt oroande tycker jag när man i Belgien och Frankrike och i många andra länder i centrala Europa ökar omfattningen på den så kallade religiösa slakten. För det handlar inte om religion alla gånger. Slakterierna ser att de kan slopa ett moment i slakten. De slipper bedövningen och det tjänar de pengar på. Sedan kan man skylla på religiösa grupper som har det kravet. Men när man ser omfattningen av den religiösa slakten så finns det ingen som helst rim och reson i det resonemanget.”
 
”Det finns siffror på att i Belgien så slaktas mellan 80-90 procent av alla får utan bedövning. Detta medan den muslimska befolkningen bara konsumerar kanske 15-20 procent av fårköttet. Resten går till den vanliga konsumenten som inte har några religiösa krav på att det ska slaktas utan bedövning.”
 
Hur upplever djuren slakt utan bedövning?
 
”Det är väldigt stressande. Det är en väldig ångest som jag tycker man kan se i de djur som utsätts för det här. Det är smärtsamt också eftersom man skär i alla nerver runt under hakan på dem. Och dessutom kvävs de många gånger av sitt eget blod innan de tappar medvetandet.”
 
Johan Beck-Friis berättar att man i många slakterier i Centraleuropa använder en utrustning som vänder upp och ner på korna innan slakten.
 
”I vissa fall har man ett system som vänder upp och ner på stora kor i roterande trummor innan snitten läggs. Kor är ju inte konstruerade för att ligga på rygg. De har hundratals kilo med förmagsinnehåll som trycker på de inre organen. Det är både smärtsamt och väldigt stressande för ett djur.”
 
Men går det att undvika att det här är en fråga om religiös frihet?
 
”Nej det går nog inte att undvika den debatten. Men det gäller att vara väldigt konsekvent då och konstatera att det inte handlar om religion. Det handlar inte om varken islam eller judendomen, utan det handlar om att hantera djuren på ett ansvarsfullt sätt när vi har dem i vår skötsel. Det är inte ansvarsfullt att hantera djuren så som de religiösa metoderna säger.”
 
”Dessutom är det märkligt att inte i någon religiös skrift, varken in den judiska eller den muslimska, så står det uttryckligen att djuren inte får bedövas. Det står ingenstans.”
 
”När de här skrifterna skrevs så fanns ju inte bedövning. Krav på slakt utan bedövning är en tolkning som har hittas på efteråt.”
 
I Sverige bedrivs också religiös slakt. Den tycker emellertid Johan Beck-Friis är helt acceptabel.
 
”Vi har en del halal-slakt i Sverige och den sker enligt konstens alla regler. Det vill säga att djuret är bedövat innan man börjar slakta det. Det tycker jag är helt ok”, säger han.
 
HÅKAN FRISELL