Dryckesjätten Coca-Cola meddelar att man lanserar en ny burk på den svenska marknaden. Det handlar om en smalare och högre burk för Coca-Cola, Fanta, Sprite, och Bonaqua.
– Vi gläder oss åt att introducera det här nya formatet. I Sverige har vi haft samma modell på burkarna i 47 år och vi tror att den här nya, eleganta, och mer greppvänliga förpackningen, kommer att falla många i smaken. På andra marknader där de nya burkarna lanserats har de blivit populära och många föredrar den långsmala modellen, säger Samantha Walker, marknadsdirektör på Coca-Cola European Partners i Sverige, enligt ett pressmeddelande.
Även designen har ändrats för att passa det nya burkformatet.
– Det är en ny design som ligger i linje med vår globala strategi. Den ikoniska röda färgen på Coca-Cola Original Taste blir mer framträdande även på Coca-Cola Zero Sugar. Tanken är att föra fram att de har samma goda smak, men där konsumenten kan välja med eller utan socker. Vi vill bli ännu tydligare med att visa att Coca-Cola Zero Sugar är det sockerfria alternativet till Coca-Cola Original Taste och lyfter fram sockerfri på ett mer framträdande sätt på förpackningen, säger Olivia Enquist, marknadsdirektör på Coca-Cola AB, enligt pressmeddelandet.
De nya burkarna väntas landa i dagligvaruhandeln i början av april.
/FoodMonitor
Foto: Coca-Cola AB.
PRODUKTNYTT (portfolio)
Nespresso utökar sin Coffee+-serie med Active – en dubbel espresso med smak av vanilj, mandel och kex. Kaffet är berikat med vitamin B6, vilket enligt bolaget kan bidra till att minska trötthet och utmattning. En kopp ger 31 procent av dagligt referensintag av vitamin B6.