Organisationen Håll Sverige Rent meddelar att den drive som Pressbyrån och 7-Eleven haft, med att kaffeköpare sedan i april fått en rabatt på 3 kronor per kaffe om de haft med sig en egen mugg, har gett ett positivt resultat. Det framgår av ett pressmeddelande.
”… nu visar statistiken för maj, juni, juli, och augusti, att det har lett till en minskad förbrukning av engångsmuggar med 1.55 procent i hela riket och 5.67 procent i butiker med studentnära lägen”, skriver Håll Sverige Rent i pressmaddelandet.
”Användningen av engångsmuggar har på kort tid exploderat, vilket vi tydligt ser när vi är ute och mäter skräp i naturen eller på stränder. Därför är det oerhört glädjande att vi ser att vi kan ändra människors beteenden med till synes små förändringar. Fler och fler inser att det moderna sättet att dricka sitt kaffe på språng är ur en medhavd mugg”, säger Johanna Ragnartz, vd i Håll Sverige Rent, enligt pressmeddelandet.