Portfolio

Denna sajt uppdateras inte längre.

aveteLångsammaste kolhydraterna vinner
I Lantmännens undersökning om svenskar och deras attityd till nordisk mat uppger nästan 70 procent av de tillfrågade att det är viktigt för dem att äta långsamma kolhydrater. Kvinnor är mest angelägna och nordiska råvaror är populärast.
 
74 procent av kvinnorna i undersökningen anser det vara viktigt med långsamma kolhydrater, medan 60 procent av männen tycker detsamma. Var fjärde man bryr sig inte överhuvudtaget om att äta långsamma kolhydrater, till skillnad mot bara 1 av 10 kvinnor, enligt Lantmännen.
 
– Långsamma kolhydrater är ett begrepp som verkligen fått fäste i Sverige. Fullkornets och fibers betydelse har ökat för svenskarna och det finns också ett intresse för våra nordiska smaker och nordiska råvaror. Matkorn, mathavre och bönor, linser och frön blir populärare. Couscous och vitt ris anses vara minst nyttiga enligt vår undersökning, säger Jenny Svederman, presschef, Lantmännen.
 
Fullkornspasta allt vanligare
 
Fullkornspasta är en nyttig favorit i svenskarnas matkasse. Hela 60 procent av svenskarna anser fullkornspasta vara den nyttigaste kolhydratkällan. Speciellt i åldersgruppen 15- 22 år har fullkornspasta ett stort genomslag, där fler än 75 procent anser att fullkornspasta är nyttigt. Tvivlet verkar öka med åldern då 10 procent av de mellan 56- 80 år inte anser något av de givna 9 kolhydratalternativen i undersökningen vara nyttiga, jämfört med endast 3 procent av den yngsta åldersgruppen.
 
– Fullkornspasta är en god och enkel och nyttig kolhydratkälla som många svenskar ser som ett självklart val för vardagsmaten, forstätter Jenny Svederman. Barnfamiljer och andra som ofta har begränsad tid att lägga i köket väljer ofta pastarätter till middag. Vår undersökning visar också att vi svenskar anser ris och couscous som minst nyttigt och att nordiska alternativ till kolhydratkällor som matvete, matkorn och mathavre kommer allt högre, avslutar Jenny Svederman.
 
Fakta om undersökningen: Undersökningen genomfördes av Snabbasvar.se (Cint), på uppdrag av Lantmännen, genom en webbaserad omnibus under maj månad 2011. Frågorna ställdes till 1000 svenskar runtom i Sverige och syftar till att kartlägga svenskarnas preferenser kring olika koster och specifikt nordisk mat och nordiska råvaror och smaker.
 
/FoodMonitor