KOMMENTAREN Svaga grupper i samhället som äldre och dementa tycks ha blivit måltavlor för ”föreningen” Djurskyddsfonden i Bandhagen. Detta enligt ett antal anmälningar till Konsumentverket som ”föreningen” har dragit på sig. Djurskyddsfonden har enligt uppgift inte ens ett så kallat 90-konto. Det hela påminner om ett klassiskt bedrägeri.
”De ringer och tvingar att ge bidrag påstridiga och aggressiva. Jag sa tydligt nej flera gånger. Ändå har jag fått ett inbetalningskort som ska tvinga mig betala 200 kronor inom 10 dagar”, skriver en äldre kvinna i en anmälan till Konsumentverket.
Det har blivit så illa att den välrenommerade djurrättsorganisationen Djurens Rätt förra månaden kände sig tvungen att gå ut och varna för Djurskyddsfonden. Djurens Rätt anger att man till och med har gjort en polisanmälan.
En annan drabbad nyligen var en 85-årig hörselskadad kvinna. Djurskyddsfonden ville sälja vykort till henne.
”Hon är 85 år och hörselskadad och hade svårt att uppfatta allt vad personen som ringde upp sa. Det hon berättar för mig är att personen varit mycket trevlig men att hon inte förstått att vykorten skulle kosta pengar. Nu har hon fått en faktura angående försenad betalning. Hon upplever att hon inte hon inte har beställt något samt att hon hävdar att hon inte sett något tidigare inbetalningskort”, skriver anmälaren.
Så här skriver två andra anmälare:
”För andra gången skickar Djurskyddsfonden ut vykort och en faktura till min mamma som är dement och 83 år. Påstår i brevet att hon via telefon godkänt köpet”
”Man har ringt min mor som hör väldigt dåligt och är dement. … Pratade själv med dem och bad att de inte skulle ringa mer till henne. Det skulle inte vara något problem. Vi stryker henne från vår lista fick jag till svar. Hittade senare ett inbetalningskort på 200 kronor för några vykort. Har ringt … utan svar. Vad gör jag?”
Ett annat ärende nyligen handlade om julkort.
”Min moder som är 88 år fick ett brev med några julkort med djurmotiv där avsändaren påstod att mamma tidigare fått ett inbetalningskort ... och att den var obetald. Mamma har inte beställt några julkort och har inte fått någon faktura tidigare. Och framför allt vill hon inte betala 200 kronor till ett insamlingskonto som inte börjar på 90. Fult att utnyttja äldre människors känsla för utsatta djur och deras ängslan att något blir obetalt”, skriver anmälaren.
I ett fall råkade Djurskyddsfonden ge sig på en tidigare konsumentvägledare.
Hon beskriver i en anmälan hur det hela gick till:
”Jag bifogar brev med inbetalningskort, som jag fått från ... (Djurskyddsfonden) efter en påringning en kväll för ett par veckor sedan. En vänlig röst påstod att jag givit stöd till föreningen tidigare, vilket inte stämmer.
Jag lyssnade tålmodigt – han var verkligen mycket vänlig och förbindlig och jag blev nyfiken efter mina 25 år som konsumentvägledare. Höll med om att vi bör ta hand om lidande, vanvårdade, och hemlösa djur, etcetera, etcetera.
Trots att jag inte sagt ett ord om stöd så tackar han nu varmt för mitt val att stödja föreningen. Hans varma tack återkommer cirka 4-5 gånger i brevet och han hoppas att vi skall hålla kontakten om jag vill hjälpa till ytterligare. Avslutningsvis kommer tillägget om inbetalningstid – för att skrämmas....
Tänk att det går att hålla på så där fortfarande!”
Så här skriver två anmälare om vad som kan hända om man betalar något till Djurskyddsfonden:
”Djurskyddsfonden bad om stöd på 250 kronor. Detta betalades. Sedan skickade de räkning plus ett antal kort en gång i månaden. Betalade några gånger. Ringde sen flera gånger utan att få svar. Inget har någonsin sagts om att det gällde månadsinbetalningar. Under tiden kom brev med kort från Trafiknykterhetsgruppen, även det en ideell förening, som ville ha 300 kronor till sin ideella verksamhet. Betalade detta, men sedan skickades faktura varje månad även där. Vid koll på Allabolag visade det sig att båda organisationerna har samma bolagsadress, Skebokvarnsvägen 102 Bandhagen. Ingen av organisationerna har 90-konto. Vid ett tillfälle har Trafiknykterhetsgruppen kontaktats per telefon, talat med en Niklas, och bett att få slippa breven. Trots det fortsätter de att komma varje månad från båda organisationerna”
”De ringde till min mamma, som är dement, och sålde på henne vykort som hon inte ville ha. Skickade sedan enkla vykort och ett inbetalningskort. När vi struntade i att betala skickade de ett inbetalningskort. Det betalade vi för att bli av med dem. Någon vecka senare kom ett likadant brev med vykort och inbetalningskort fast från Trafiknykterhetsgruppen, som har samma adress som Djurskyddsfonden. Nu tänker vi inte betala!”
Enligt de anmälningar som kommit in till Konsumentverket trycks Djurskyddsfonden vara en vidrig och utstuderad verksamhet.
Peronerna bakom tycks bete sig som rovdjur som söker efter de mest utsatta grupperna i samhället. Att de sedan gör sken av att värna djurskyddet gör det hela än mer avskyvärt.
Upplägget Djurskyddsfonden påminner om ett klassiskt bedrägeri. Tyvärr är den typen av bedrägerier inte ovanliga i Sverige.
Att det är äldre och dementa som enligt deras anhöriga blivit utsatta för Djurskyddsfonden är nog ingen tillfällighet. Den äldre generationen svenskar är mycket noga med att betala sina räkningar. De misstror sällan fakturor och de vill absolut inte hamna hos Kronofogden eller i tingsrätten. Men det är nog där detta bör hamna för Djurskyddsfonden skulle sannolikt förlora. Det vore också bra inte minst för att rulla upp deras organisation. Allt fler intresserar sig nu för personerna bakom.
Vad kan du göra om du eller din anhörig blivit utsatt för Djurskyddsfonden?
Här är några tips:
1. Spara alla underlag som brev, mejl, inbetalningskort, och fakturor. Bestrid fakturor och krav på inbetalning. Spela in samtal med dem om du kan.
Har du uppgifter om de personer som ligger bakom Djurskyddsfonden eller har andra erfarenheter av dem? Kontakta oss då gärna på redaktionen @ foodmonitor.se.