I år har det kommit in 64 anmälningar till Konsumentverket som gäller sajten trafikstyrelsen.org. Merparten diariefördes förra månaden. Konsumentverket riktar nu kritik mot sajten som man anser försöker likna myndigheten Transportstyrelsen och sälja tjänster till hutlösa priser till konsumenter. Bland annat tar sajten 1 990 kronor för en tjänst, att hitta fordonsägare, som annars kan vara gratis hos den riktiga myndigheten. Man tar även mycket betalt för blanketter.
”Jag Googlade upp Körkortstillstånd. Då dök denna sida upp som första alternativ. Jag klickade på denna och följde instruktioner för att kunna få hem blanketter till körkortstillståndet. Man skulle då betala 590 kronor för att få hem dessa. Jag betalade det genom att fylla i mina kontouppgifter och identifiera med bank-id. Betalningen gick igenom. Sedan ringde jag Transportstyrelsen för att dubbelkolla om det var något mer jag skulle göra innan jag fick hem dessa blanketter och då sa de på en gång att detta var en bluffsida … ”, skriver en konsument i dagarna till konsumentverket.
Så här skriver ett par andra konsumenter i anmälningar mot trafikstyrelsen.org: ”Sökte på Google: beställa ny nummerplåt och företaget kom upp först på listan. Klickade i allt men reagerade på priset vid betalning och valde då att stoppa mitt ärende. Gjorde sökningar på företaget och läste en dom gällande trafikstyrelsen.com och misstänker att de är igång igen och har bytt till trafikstyrelsen.org.”
”Företaget använder namn, formuleringar, layout och begrepp, som sammantaget ger konsumenten intryck av att det är en myndighet som tillhandahåller webbplatsen och tjänsterna samt sökordsannonsering på Google (adwords) för en länk som leder direkt till ett beställningsformulär som saknar en tydlig uppgift om vem som marknadsför de tjänster som beställs genom formuläret.”
Transportstyrelsen har fått många samtal om trafikstyrelsen.org.
– Den senaste vecka har vi haft cirka 200 samtal som varit relaterade till det här. En del som ringer frågar vad det här är för lurendrejeri. De frågar om vi känner till det här och om vi agerat utifrån det här. Vi kan inte göra så jättemycket mot trafikstyrelsen.org. Vi kan hänvisa konsumenter till att anmäla till Konsumentverket, säger Christofer Kärrdahl, strateg på Transportstyrelsen.
Konsumentverket riktar nu kritik mot trafikstyrelsen.org.
”Konsumentverket anser att det genom webbplatsens layout, formuleringar, och begrepp, ger en genomsnittskonsument ett sammantaget intryck av att det är en myndighet som tillhandahåller webbplatsen och tjänsten. Konsumentverket anser därför att marknadsföringen är vilseledande och otillbörlig … ”, skriver myndigheten i dagarna i ett brev till sajten.
Konsumentverket har begärt att trafikstyrelsen.org svarar på kritiken senast idag. Därefter ska myndigheten besluta om ytterligare åtgärder.
Förra året tog Konsumentverket en liknande sajt, trafikstyrelsen.com, till Patent- och marknadsdomstolen. Domstolen satte viten och dömde två personer att betala en marknadsstörningsavgift och rättegångskostnader.
FoodMonitor har sökt trafikstyrelsen.org för en kommentar. Först skrev vi ett mejl på svenska. Då ville de ansvariga ha frågor på engelska istället. Vi skickade då ett mejl med frågor på engelska men har ännu inte fått något svar.