Facebook väljer Foodora för leveranser via Instagram
Budbolaget Foodora AB i Stockholm meddelar att konsumenter nu kan stödja sina lokala restauranger genom att lägga beställningar via restaurangernas Instagramkonto och få leverans en kort tid efter. Funktionen är öppen för Foodoras partners i Norden.
”Instagram har lanserat åtgärdsknappar som restauranger och caféer kan lägga in i sina Instagramprofiler så att kunderna lättare kan beställa hemkörning av mat direkt från Instagram. När följaren trycker på knappen beställ mat i Instagram-profilen eller på dekalen matbeställningar i Instagram-händelse omdirigeras följaren till foodoras tjänst där de kan beställa hemleverans eller pick up”, skriver Foodora i ett pressmeddelande.
– Detta är ännu ett sätt att stärka det lokala näringslivet, som är Sveriges motor. Att innovativa bolag väljer oss som partner ser jag som ett kvitto på att vi driver en bra och uppskattad verksamhet. Vi är nordens största marknadsplats för hemleverans som attraherar nydanande samarbetspartners säger Hans Skruvfors, vd i Foodora Sverige, enligt pressmeddelandet.
Genom funktionen på Instagram vill Facebook underlätta för företag och konsumenter under Coronatider.
– Vi vet att företag kämpar hårt under dessa utmanande tider och vi tittar konstant på lösningar som gör det möjligt för konsumenter och företag att interagera med varandra via våra plattformar, särskilt då fysiska interaktioner inte är att rekommendera. I maj presenterade Facebook en möjlighet för människor att beställa mat direkt via restaurangers konton på Instagram, och vi är glada att foodora är nu en partner som gör det möjligt för människor att på ett säkert och enkelt sätt handla från restauranger i hela Norden, säger Sam Rihani, Sverigechef Facebook, enligt pressmeddelandet.
/FoodMonitor