Butikskedjan Lidl meddelar att man ökat sin omsättning med 9 procent. Enligt bolaget är det snabbare än konkurrenterna.
”Lidl Sverige fortsätter framgångsrikt att utmana det föråldrade livsmedelsoligopolet. Under förra verksamhetsåret ökade omsättningen med knappt 1 miljard till 11 751 miljoner SEK (10 798 MSEK), vilket är en ökning med 9 procent, det visar företagets årsredovisning som blev klar i dagarna. Lidl växte nästan tre gånger snabbare än övriga marknaden”, skriver bolaget i ett pressmeddelande.
– Vi är fast beslutna att utmana det befintliga livsmedelsoligopolet utan att det sker på bekostnad av höjda priser för våra kunder. Vi vill att fler svenska hushåll ska få tillgång till mat av högsta kvalitet till bästa pris. Trots att det är 17 år sedan vi öppnade vår första butik i Sverige är vi fortfarande utmanaren på den svenska livsmedelsmarknaden, säger Johan Augustsson, Sverigechef Lidl, enligt pressmeddelandet.
– Vi fortsätter att växa och ta marknadsandelar. Vi satsar för framtiden. För att kunna växa vidare behöver vi investera i vår infrastruktur, något som sätter spår i resultatet under en tid. Våra konkurrenter har byggt sina butiksnät och sina strukturer under årtionden, ja till och med århundranden. Nu tar vi flera stora, viktiga steg för att möjliggöra framtida tillväxt och ökad lönsamhet, inte minst genom vårt nya centrallager i Örebro.