Burger King uppmanas att anta en global buräggsfri policy
Djurrättsorganisationen Djurens Rätt meddelar att tusentals aktivister världen över från och med idag kommer att genomföra koordinerade aktioner för att uppmana Restaurant Brands International, som i Sverige äger Burger King, att anta en global buräggsfri policy. Aktionerna ska enligt uppgift genomföras av koalitionen Open Wing Alliance.
”Kampanjen uppmanar Restaurant Brands International att sluta sälja produkter med ägg från hönor som suttit i burar. Flera av världens största företag har redan sagt nej till burhållning av hönor och allt fler konsumenter kräver buräggsfritt. Trots detta har RBI fortfarande inte antagit en global policy”, skriver Djurens Rätt i ett pressmeddelande.
– Som en av de största snabbmatskedjorna i världen har Burger King ett ansvar att göra något åt det stora lidandet som hönorna i deras distributionskedja utsätts för. Burger King och RBI har möjlighet att förbättra livet för miljontals hönor och att bli den första stora snabbmatskedjan att anta en global buräggsfri policy, säger Emma Bäckström, kampanjkoordinator på Djurens Rätt, enligt pressmeddelandet.
/FoodMonitor
Fakta (källa: Djurens Rätt):
”Open Wing Alliance är en global koalition av djurrätts- och djurskyddsorganisationer som jobbar tillsammans för att få fler företag att säga nej till burhållning av hönor. Koalitionen förändrar hur några av världens största företag behandlar djur och sätter nya standarder för företagspolicies lokalt och globalt. Djurens Rätt är en av organisationerna som ingår i Open Wing Alliance.”