Mjölkbolaget Arla meddelar att man öppnar en digital outlet där mejerivaror med kort hållbarhet säljs till kraftigt reducerat pris. Marknadsföringen riktar sig mot butiker och restauranger i hela landet.
“Nu drar Arla igång en digital outlet där vi helt enkelt sänker priset rejält när produkterna börjar närma sig bäst-före datum. Allt med målet att minimera matsvinnet.” säger Magnus Cohen ansvarig för kundservice på Arla, enligt ett pressmeddelande.
“När vi säljer produkter garanterar vi att produkterna har en viss hållbarhet. Till exempel för Yoggi så garanterar vi att produkten har minst 14 dagar kvar till bäst-före datum. Om vi har Yoggi kvar i lager med kortare hållbarhet än dessa 14 dagar så lägger vi ut produkterna på vår nya sajt. Där blir det först till kvarn bland våra kunder att köpa produkterna till ett rejält lägre pris.”
Arla har redan testat konceptet i ett pilotprojekt som omfattat butiker i Åkersberga, Kalmar och Jönköping.
“Det har blivit en riktig succé när vi testat. Konsumenter har vant sig vid att leta i hyllorna och våra kunder har använt dessa varor med billigare pris och kortare hållbarhet i sin egen marknadsföring. Nu rullar vi ut det i hela landet”, säger Magnus Cohen.