Konsumenter rasar mot skandalbolaget Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB – skandalbolagets nätverk angriper nu Aftonbladets journalist
I dagarna avslöjade tidningen Aftonbladet hur skandalbolaget Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB i Segeltorp gjort många gravrättsinnehavare upprörda genom att åter igen skicka ut ”erbjudanden” som ser ut precis som fakturor. Många konsumenter säger sig ha blivit lurade. Nätverket MilDigitalGroup, där Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB ingår och där (enligt vad de själva uppger) bland andra "kommunikationschefen" Maximilian Folkesson och "verksamhetschefen" Aleksandar Milačić är ansvariga, har sedan med lögner på bluff- och hatsajterna kritikverket.org och tillsynsenheten.se angripit journalisten som skrev artikeln.
FoodMonitor har tidigare stött på Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB i samband med att vi avslöjat skandalbolaget Svensk Djurassistans AB och den misstänkta bluffsajten djurtransporter.se som också de "verksamheterna" ingår i MilDigitalGroup.
Totalt finns det idag 123 anmälningar mot skandalbolaget Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB hos Konsumentverket. Många konsumenter rasar mot bolaget. Men tack vare den aktuella artikeln i Aftonbladet har en del undgått att bli lurade.
Så här skriver konsumenter i några av de senaste anmälningarna:
”Läste Aftonbladet igår och insåg att jag är en av de som lurats att betala för gravvård. Jag är gravinnehavare vid Hässelby kyrkogård. Normalt kommer en räkning från Kyrkogårdsförvaltningen så här års och jag trodde att de lagt ut arbetet på ett annat företag. Så nu är jag 590 kronor fattigare och det är jättemycket pengar för mig och ofattbart att någon lurat mig så 86 år gammal tillhör jag väl deras målgrupp.”
”Företaget skickar ut erbjudande om gravskötsel på samma sätt som Kyrkogårdsförvaltningen brukar göra och formulerat på ett sätt som ger intryck av att man utför gravskötsel inklusive fakturering på uppdrag av förvaltningen. Detta påstås dock inte rent ut. Jag anser att det beteendet är bedrägligt och inte förrän jag läste om företaget i Aftonbladet gick det upp för mig att var på väg att bli lurad. Det märkliga är att de anger korrekt gravnummer.”
”Man känner sig lurad av fakturan läst den flera gånger och tyckte att deras erbjudanden såg konstiga ut. Sen när jag läste artikeln på Aftonbladet slog de mig att de inte var kyrkoförvaltningen som skickat ut den. Nu blir jag osäker på mig själv vad jag betalde för förra året för jag har för mig att jag betalade två fakturor.”
”Ser i Aftonbladet att ni redan uppmärksammat detta förhållande men av artikeln framgår inte en allvarlig detalj i denna händelse. Normalt skickar Kyrkogårdsförvaltningen en faktura till gravrättsinnehavaren, i vårt fall fick vi tre syskon varsin faktura. Det anser jag är bedrägeri på ett högre plan. Vi har inte betalt något men jag känner att detta är ett viktigt påpekande. Fakturorna hade avinummer, inte fakturanummer, dessa var i rad efter varandra.”
”För tredje gången under ett par år har jag mottagit ett brev med ett inbetalningskort gällande gravskötsel som jag inte efterfrågat. Det är utformat så att det är väldigt lätt att tro att det är en faktura som ska betalas. Istället för sista betalningsdag står sista acceptansdatum. I det finstilta står att det är ett erbjudande men i julstressen föreställer jag mig att det är lätt att man bara betalar. Jag har ett avtal om gravskötsel men inte med detta företag. Gravplats och övrig info stämmer.”
”Då vi har Kyrkogårdsförvaltningen i Stockholm blev jag väldigt fundersam på detta utskick. Vi har gravar på 3 olika orter hur vet de vilken ort de gäller? Sen att summan var dubbelt så dyr mot de jag har betalt och att perioden inte stämmer. Detärett blufföretag. Dessutom hade Aftonbladet en artikel om det hela.”
”Är gravrättsinnehavare till min pappas grav på Strandkyrkogården. Fick i början av decemberen faktura som äri det närmaste identisk med den faktura som Stockholms kyrkogårdsförvaltning skickar ut, med gravnummer och allt. Troddeatt företaget var en underentreprenörtill kyrkogårdsförvaltningen. Så jag betalade. Har nu fått information att företaget inte är underentreprenör till kyrkogårdsförvaltningen. Hade dessutom redan betalat till kyrkogårdsförvaltningen 2019, vilket jag inte först hade koll på. Vill anmäla för vilseledande och bedräglig faktura.”
”För en tid sedan fick jag ett erbjudande om gravskötsel. Eftersom avsändaren inte var Skogskyrkogården, där vi har vår familjegrav, blev jag misstänksam. Mycket riktigt, detta erbjudande kom från Gravskötsel & omvårdnad och inte från Kyrkogårdsförvaltningen. Dessutom är deras folder extremt snarlik Kyrkogårdsförvaltningens. Tidigare har jag fått fakturor och senare ”erbjudande” om gravtvätt från samma företag som många låtit sig luras av (exempelvis min son, som plötsligt fick fakturor när jag inte nappade!).”
”Företaget har begärt ut uppgifter om mitt gravrättsavtal och har utformat en avi så att jag skulle uppfatta denna som en förlängning av ett befintligt avtal. Man har också bifogat en prislista som är så extremt lik den man få med ifrån kyrkogårdsförvaltningen. Uppsåtet är att lura människor att betala för något de tror är avtal med kyrkogårdsförvaltningen. Det finns störande uppgifter på nätet om att de också har hotat journalister som har skrivit om dem. De har också satt upp fejkade sidor som har konsumentenheten där de skriver att företaget är seriöst och där människor har skrivit att de är bra. Vidrigt!”
För att utöva repressalier och avskräcka journalister och handläggare på olika myndigheter från att granska Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB och andra skandalbolag i nätverket MilDigitalGroup har nätverket använt sig av bland annat sina egna bluff- och hatsajter kritikverket.org, tillsynsenheten.se, informationsombudsmannen.se och konsumentenheten.se för att publicera hat och framför allt lögner om dessa personer. Nätverket har på dessa bluff- och hatsajter även publicerat förfalskade bilder och gjort bildkollage för att kränka sina offer. FoodMonitor har rapporterat om detta tidigare i flera artiklar.
Efter det att Aftonbladet i dagarna publicerade artikeln ”förvillande fakturor om gravskötsel upprör” så publicerade alltså MilDigitalGroup hat och lögner om den aktuella reportern på sina bluff- och hatsajter.
”INVANDRARHATAREN INVANDRARHATAREN INVANDRARHATAREN INVANDRARHATAREN INVANDRARHATAREN INVANDRARHATAREN INVANDRARHATAREN INVANDRARHATAREN INVANDRARHATAREN INVANDRARHATAREN INVANDRARHATAREN INVANDRARHATAREN INVANDRARHATAREN”, skriver MilDigitalGroup bland annat om Aftonbladets journalist på bluff- och hatsajten kritikverket.org.
På bluff- och hatsajten tillsynsenheten.se publicerar MilDigitalGroup andra flagranta lögner om journalisten.
Det är något som nätverket de senaste åren även gjort om flera andra journalister som publicerat kritiska artiklar om skandalbolagen och bluff-och hatsajterna i MilDigitalGroup. Nyligen använde MilDigitalGroup en av sina hatsajter till att med hat och lögner angripa en chefredaktör och hennes anhöriga.
LÄS OCKSÅ: Hatsajten Kritikverket ger sig på chefredaktörs familj
Enligt vad FoodMonitor erfar så är ett viktigt syfte med bluff- och hatsajterna att förvilla konsumenter som gör Google-sökningar på Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB och de andra skandalbolagen i MilDigitalgroup.
För att ytterligare förvilla konsumenter har nätverket använt sig av andra sajter man äger som hyresgastkassan.se, utrikesgruppen.se, guldsson.se, gravskotsel.net, digitalassistans.se, hundassistansen.se, jugodani.com, e-webb.se, travelconsent.org, djurtransporter.se. Det handlar bland annat om att nätverket på dessa sajter länkar till sina skandalbolag och publicerar bluffkommentarer som höjer skandalbolagen till skyarna.
Denna taktik som nätverket har satt i system gör att man i Google-sökningar på bland annat skandalbolaget Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB ofta tar upp plats på första sidan i sökresultaten med sina bluffsajter och därigenom får bort kritiska artiklar som skrivs av journalister.
I riskzonen att luras av detta är inte minst svaga grupper i samhället som tycks vara nätverkets främsta måltavlor. Det finns otaliga uppgifter om personer som är 80-årsåldern och äldre som lurats av skandalbolaget Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB och de andra skandalbolagen i MilDigitalGroup. Även personer som har svårt med det svenska språket riskerar att luras av MilDigitalGroup.
FoodMonitor har i flera artiklar avslöjat att personer bakom MilDigitalGroup tidigare har dömts till fängelse för olika brott. Brotten handlar om allt från snatteri till grovt bedrägeri.
s93
FoodMonitors kommentar: Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB har i flera omgångar de senaste åren skickat ut erbjudanden som ser ut precis som fakturor till uppskattningsvis hundratusentals svenska konsumenter. ”Kommunikationschefen” Maximilian Folkesson och ”verksamhetschefen” Aleksandar Milačić (vilket verkar vara påhittade titlar /red) i nätverket MilDigitalGroup där bolaget ingår känner väl till att konsumenter uppfattar utskicken som fakturor. Det har deras bolag omsatt miljoner på de senaste åren och mängder med anmälningar har rasat in till Konsumentverket. Vår bedömning är därför att Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB och de övriga bolagen i MilDigitalgroup kan betraktas som bluffverksamheter /red
HÅKAN FRISELL
Vi är intresserade av att få reda på vart alla pengar, miljontals kronor, som Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB och de andra skandalbolagen i MilDigitalGroup omsatt tagit vägen. Vem gynnas och har pengarna investerats? Vet du? Skriv i så fall gärna en rad till redaktionen @ foodmonitor.se. Du kan få vara anonym.
LÄS OCKSÅ: det här är Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB
LÄS OCKSÅ: Domar mot personer i MilDigitalGroup oroar konsumenter
LÄS OCKSÅ: Står nätverket MilDigitalGroup under främmande makts inflytande?
LÄS OCKSÅ: Männen bakom skandalbolagen och hatsajterna i nätverket MilDigitalGroup vill nu transportera dina djur
LÄS OCKSÅ: Sajten djurtransporter.se drivs av männen bakom skandalbolagen Svensk Djurassistans AB och Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB
FoodMonitor görs av frilansjournalister. Hjälp oss att fortsätta granska kriminella nätverk och skandalbolag genom att prenumerera på FoodMonitor Plus. Betalar du med kort via PayPal får du en prenumeration som är på 6 månader eller ett år. Den förnyas inte automatiskt. Så prenumererar du: https://www.foodmonitor.se/foodmonitorplus/index.php