Förra året sålde glassbolaget SIA – Glass Aktiebolag i Slöinge 14 miljoner glassbåtar. Det kan jämföras med 10 miljoner året innan. Enligt uppgift har hela glassmarknaden växt med nio procent. Bolaget tror att detta är en effekt av den pågående pandemin.
– Vi har sålt nära 14 miljoner glassbåtar och det är troligen en coronaeffekt – folk har stannat hemma mer än vanligt och det märks på glassätandet, säger Dan Bengtsson, marknadschef på SIA – Glass Aktiebolag, enligt ett pressmeddelande.
”Trots pandemin har glassmarknaden ökat volymmässigt med nära nio procent under föregående år. Tittar man på de tre stora aktörerna är volymökningen för SIA Glass 10.9 procent, följt av Triumf Glass 9.8 procent och GB Glace 8.5 procent. Allt enligt färsk försäljningsstatistik från Nielsen”, skriver bolaget i pressmeddelandet.
SIA – Glass Aktiebolag ser fler tecken på att det är coronakrisen som fått svensken att äta mer glass.
– Vi har sett en jätteökning av vad vi i branschen kallar flerpack, alltså en box med flera glassar, och det tror vi med all säkerhet är en effekt av pandemin. Vi har själva ökat mest av samtliga aktörer. Vi växte med över 26 procent på flerpack under året, säger Dan Bengtsson.
Det ska finnas geografiska skillnader när det gäller glass från SIA – Glass Aktiebolag.
Här är några (källa: SIA – Glass Aktiebolag):
”I Norrland äter man mer saltkakrits och laktosfri glass än i övriga Sverige”
”Veganglass är som allra mest populärt i Uppsalaregionen, följt av Stockholmsregionen”
”Hasselnöt är mest populärt i Södra Götaland”
”Årets smakraket KolaHavssalt säljer som allra bäst i Östra Götaland”
”Sorbet äts i mycket högre utsträckning av stockholmare”
”Vanilj i stora förpackningar äts det allra mest av i Västra Götaland”
”Den storsäljande glassbåten äts allra mest av boende i Västra Svealand”