Stort lyft för European Chicken Commitment (ECC) förra året
Djurrättsorganisationen Djurens Rätt meddelar att antalet företag som arbetar med European Chicken Commitment (ECC) har fördubblats mellan år 2019 och år 2020 till cirka 200 stycken. Flera stora kedjor i Europa är med på tåget. Anledningen är enligt organisationen att fler livsmedelsföretag vill ta ett större ansvar för djurvälfärd inom kycklingindustrin.
Nathalie21– För att få till en förändring för djuren inom livsmedelsindustrin krävs det att företagen tar sitt ansvar och det är det glädjande nog fler och fler som gör, säger Nathalie Söderström, ansvarig för företagsrelationer på Djurens Rätt, enligt ett pressmeddelande.
Välfärdskriterierna i ECC är framtagna av Djurens Rätt och 27 andra djurrätts- och djurskyddsorganisationer.
I Sverige arbetar 23 livsmedelsföretag enligt ECC. Det är enligt Djurens Rätt en ökning med 40 procent jämfört med året innan. En av de största spelarna som förra året anammade ECC i Sverige är färdigmattillverkaren Dafgårds i Källby.
Enligt Djurens Rätt är detta några andra höjdpunkter under förra året:
”Marley Spoon tar en global policy för kycklingarna”
”I stort sett samtliga livsmedelskedjor i Frankrike jobbar med ECC, bland dessa finns till exempel franska Lidl”
”Livsmedelskedjan Aldi jobbar nu med ECC i Tyskland och Spanien”
”Kedjan Nando’s med över 400 restauranger meddelar att de jobbar med ECC”
”IKEA rapporterar att de tagit stora steg i arbetet för kycklingarna i Kina, Europa och Nordamerika. Möbeljätten har sedan tidigare en global ECC-policy”
– Det här är bara några av de stora beslut som tagits under året. Och vi kan se att dessa beslut också ger ringar på vattnet när det kommer till producenter och leverantörer. I Frankrike har de två största kycklingproducenterna LDC och Terrena valt att jobba med ECC. Detsamma gäller holländska Jan Zandberger och svenska Bjärefågel samt importören Tradifood, säger Nathalie Söderström, enligt pressmeddelandet.
HÅKAN FRISELL
Bilden: Nathalie Söderström. Foto: Djurens Rätt.

t20