Carolines Kök lägger locket på om turbokycklingar
Djurrättsorganisationen Djurens Rätt har nyligen inlett en kampanj för att försöka förmå livsmedelsföretaget Carolines Kök i Saltsjö-Boo att sluta använda turbokycklingar. Över 5 000 konsumenter har i dagsläget skrivit under ett upprop om detta. Nu uppger Djurens Rätt att engagerade konsumenter aktivt blockeras av Carolines Kök på sociala medier. Bolaget ska dessutom ha vägrat att svara på frågor på telefon.
– Sen konsumentupplysningens start i mitten på september har över 5 000 konsumenter skrivit under uppropet och uppmanat företaget att ta mer ansvar för kycklingarna. Carolines Kök har dock inte bemött konsumenternas oro och har i stället tystat kritiken genom att ta bort kommentarer och blocka personerna som skriver på företagets sociala medier, säger Linn Åkesson, kommunikationschef på Djurens Rätt.
(Konsumentupplysningen är en funktion som Djurens Rätt har som informerar konsumenter om specifika företags arbete med djurvälfärd /red)
På bolagets Facebook-sida står det bland annat så här i ett inlägg:
”Carolines Kök har begränsat vem som kan kommentera det här inlägget”
FoodMonitor har trots upprepade försök inte lyckats nå ansvariga på Carolines Kök.
HÅKAN FRISELL
Fakta:
Snellman Sverige AB.
Bifirma: Carolines Kök AB.
Omsättning: 192 miljoner kronor (2019).
Resultat: minus 26 miljoner kronor.
Antal anställda: 89.

t20