Cloetta21
Våg med anmälningar mot Cloetta för godis som marknadsförts som frukt
De senaste dagarna har det kommit in inte mindre än 145 anmälningar till Konsumentverket som gäller marknadsföring från godsbolaget Cloetta och deras varumärke Malaco. Enligt Konsumentverket handlar det i så gott som i alla fall om att konsumenter reagerat mot att Cloetta marknadsför godis som frukt. Det ska ha skett på Facebook och Instagram.
”Att de likställer sin produkt, en påse godis med äkta frukt. Det är fruktjuice i dem och inte frukt, alla fibrer och nyttigheter är borta bara juice som är otroligt onyttigt. Det är vilseledande reklam. Jag är trött på reklam som framställer sin produkt nyttig när det inte stämmer. När skulle det vara bättre att äta godis istället för frukt? 50 procent frukt säger de att påsen innehåller, stämmer det? Utan att vara näringsforskare kan jag säga att det inte stämmer”, skriver en konsument i en anmälan.
Läs vidare på FoodMonitor Plus
/FoodMonitor
Foto: FoodMonitor.

t20