d2023-04-18
Veterinärer i beredskap på Distriktsveterinärerna så slutkörda att de somnar bakom ratten
AVSLÖJANDE Distriktsveterinärerna ska ha en rikstäckande verksamhet och omfattande beredskap. Samtidigt är det akut veterinärbrist i landet. Det har medfört oacceptabla arbetsförhållanden – veterinärer på Distriktsveterinärerna är så slutkörda av en orimligt hög arbetsbelastning att de till och med somnar vid ratten och utgör en fara för sig själva och allmänheten – det framgår av deras egna anmälningar.
”Jag jobbade beredskap … 67 timmar i sträck”, ”långt arbetspass > 20 timmar”, ”ensam på akut i 3 distrikt under 16 timmar”, ”jobbat 08:00-03:15 utan rast”, ”arbete 12 dagar i rad” och ”en fruktansvärd helgberedskap med väldigt lite sömn och vila”, står det i några av en uppsjö av interna anmälningar som veterinärer på Distriktsveterinärerna gjort sedan januari förra året och som FoodMonitor tagit del av.
Så här beskrivs arbetssituationen för veterinärerna mer detaljerat:
”Fredag … arbetade jag sammanhängande utan rast i 10 timmar. Lördag … (dagen efter /red) arbetade jag 13 timmar under dagen och är hemma vid midnatt. Får sova i 5 timmar lördag till söndag. Blir på söndag morgon beordrad att fortsätta arbeta även på söndagen då vi enligt uppgift inte har någon annan som kan jobba. Jobbar sammanhängande 14 timmar utan rast på söndagen. Arbetet upplevdes som mycket ansträngande båda fysiskt och psykiskt, då man inte har någon att vända sig till för att få hjälp med resorna som ringer in eller meddela att man inte orkar längre.”
”En fruktansvärd helgberedskap med väldigt lite sömn och vila. Många telefonsamtal som ej ledde till resa, men som störde vilan. Kände mig stressad, vresig och otroligt trött hela helgen och ville nästan gråta så fort telefonen ringde för jag behövde få vila.”
”Ensam i … från klockan 17:00 ... till klockan 08:00 … (dagens efter /red), i kombination med mycket hög arbetsbelastning, vilket resulterade i 16 timmars oavbrutet arbete, mycket långa bilresor och utebliven sömn. Fick dock stöttning av 9900 (den telefontjänst som fördelar veterinärernas arbete /red) under hela tiden, men resorna var av sådan karaktär att de inte kunde vänta till nästkommande dag eller remitteras annanstans.”
”Jobbade 08:00 -03:15 utan rast (åt lunch klockan 17 samtidigt som jag körde blodprover o fyllde på bil). Väldigt trött vid bilkörning. Ej möjligt att få hjälp från närliggande distrikt då de också hade fullt.”
”Långt arbetspass/nattresor bland annat på grund av ingen beredskapsveterinär i närliggande distrikt så undertecknad fick åka långt och jobba mycket. Mycket trött.”
”Jag sa igen att jag är supertrött, sovit i typ 3 timmar efter att jag upprepade gånger sagt att jag är för trött för att jobba. CiB (Chef i Beredskap /red) svarade då "det är minst dåligt om du åker på denna" av veterinärerna runt området. Sedan sade CiB även "sätt dig upp i sängen nu så du vaknar till lite … helt oacceptabelt av CiB att uttala sig så.”
Veterinärerna bedömer alltså att de blir så trötta att de utgör en allvarlig fara för sig själva och allmänheten när de kör bil.
Så här skriver de specifikt om det i de interna anmälningarna:
”Somnat vid ratten”
”Somnat bakom ratten”
”Nickade till vid ratten på E4 på vägen hem”
”Nära att somna i bilen på väg hem från jour resa”
”Nära att somna två gånger under sen hemresa (tog 70 minuter)”
”Somnade aldrig helt, men vinglade nog både till höger och vänster i körbanan och va glad att det var tidigt på morgonen och därmed lite trafik”
”Jag var en fara för mig själv och andra i trafiken”
”Jourresa ...
Läs vidare på FoodMonitor Plus
HÅKAN FRISELL
Bilden: genrebild. Foto: FoodMonitor.