Problematiskt att Fortum utlovar 500 kronor att köpa mat för
KOMMENTAREN Personer som sade sig arbeta för reklambyrån Face2Face AB stod idag utanför matbutiken Willys på Bryggudden i Karlstad och utlovade 500 kronor att handla för om man betalar för sin el. Syftet är att dra in kunder till elbolaget Fortum.
FoodMonitor kan konstatera att det den senaste tiden kommit in anmälningar mot Fortum för bland annat aggressiv marknadsföring.
– Det är det ju, säger en säljare på Face2Face om att det nu aktuella erbjudandet också är aggressiv marknadsföring.
De personer som nappar på erbjudandet får enligt uppgift vänta 17 dagar på sina 500 kronor att köpa mat för. Face2Face säger sig också göra en kreditupplysning för att undvika bland annat processer i domstol – något som enligt uppgift elbolaget Göta Energi som tidigare använt ett liknande upplägg var inblandat i. Göta Energi ingår numer i samma koncern som Fortum.
FoodMonitor har ställt några frågor till Fortum för att får reda på lite mer om upplägget.
Har ni ett pågående samarbete med reklambyrån Face2Face gällande era elabonnemang?
”Ja det stämmer”, skriver Ellen Huitfeldt, kommunikationsansvarig Fortum Elhandel, i ett mejl till FoodMonitor.
Hur ser ni på att Face2Face enligt uppgift försöker få folk att teckna abonnemang genom att stå utanför Willys och erbjuda 500 kronor att handla mat för?
”Att befinna sig där våra potentiella kunder finns är ett av flera sätt för oss att synliggöra Fortum och våra elavtal. Willys är ett exempel. Genom presentkortet erbjuder vi nya kunder något extra för att överväga att testa våra erbjudanden och vi får en chans att informera om våra tjänster. Fortum är certifierat enligt ”Schysst Elhandel”. För att bli certifierad krävs att företaget förbinder sig till att hålla särskilt uppställda krav, bland annat genom att vara tydligt och ärligt i sin försäljning.”
Detta är ett upplägg som tidigare enligt uppgift Göta Energi använt sig av som slagit mot svaga grupper i samhället, vilket ansvar har ni för sådana eventuella konsekvenser?
”Vi ingår aldrig avtal om det finns anledning att anta att konsumenten har svårt att förstå innebörden eller konsekvenserna av att ingå ett elhandelsavtal. För säkerhets skull sker alltid en kreditkontroll för nya kunder. Vi arbetar kontinuerligt med våra partners för att säkerställa att marknadsföringsmetoderna är etiska och inte utnyttjar svaga grupper i samhället. Om det trots detta skulle uppstå situationer där våra marknadsföringsaktiviteter har fått negativa konsekvenser, är vi beredda att omedelbart vidta åtgärder för att rätta till detta”, skriver Ellen Huitfeldt.
Min bedömning är att om ett elbolag via ombud står utanför en matbutik och erbjuder 500 kronor att handla mat för om man byter el-leverantör så är det problematiskt. Ett sådant upplägg tycks tidigare ha drabbat svaga i samhället som antingen behövt mat eller sökt sätt att finansiera sitt drogberoende.
Att nu Fortum tycks fortsätta på detta spår får förhoppningsvis Konsumentverket att reagera.
HÅKAN FRISELL
Fakta:
Face2Face AB.
Omsättning: 137 miljoner kronor (2022).
Resultat: 3.8 miljoner kronor.
Antal anställda: 142.
Bilden: utanför Willys på Bryggudden i Karlstad där det idag utlovades 500 kronor att handla mat för om man tecknade el-abonnemang. Foto: FoodMonitor.