Illustrerad Vetenskap ett bedrägeri? – ”Intelligenstestar” enligt uppgift barn
KOMMENTAREN FoodMonitor har i flera artiklar tidigare berättat om företaget Bonniers förkastliga agerande med vad konsumenter uppfattar som annonsfällor. Nu verkar man helt ha släppt på spärrarna. Bolagets senaste tilltag, om man får tro en anmälare, påminner om ett rent bedrägeri. Det handlar om att tidningen Illustrerad vetenskap påstår sig ha intelligenstestat ett barn och sedan vill pracka på barnets förälder ett avtal.
De senaste veckorna har ett killgäng utsatt personalen i en ICA-butik i Brämhult för ofredande. Det har handlat om snatterier och äggkastning. I dagarna portades gänget. Då blev personalen hotad.
En person som säger sig ha arbetat i hamburgerjätten Burger Kings restaurang i en stad i Södermanlands län har i dagarna vänt sig till Livsmedelsverket med en anmälan. Det handlar om uppgifter om brister i hygienen.
Livsmedelsverket ansöker om utdömande av vite mot Kronfågel
Livsmedelsverket har denna vecka ansökt om att förvaltningsrätten ska döma ut ett vite på 50 000 kronor mot kycklingslakteriet Kronfågel i Valla. Dessutom påstår myndigheten att flera tidigare liknande försök att få viten utdömda misslyckats då slakteriet inte kunnat delges.
En konsument har i dagarna anmält påstått snusk i en butik i Hylte kommun till Livsmedelsverket. Livsmedelsverket har lämnat över ärendet till kommunen.
Idag publicerade Brottsförebyggande rådet, BRÅ, den nya Nationella trygghetsundersökningen, NTU. I undersökningen går bland annat att läsa att fler svenskar utsätts för brott, samtidigt som förtroendet för polisen ökar.
Systemhotande kriminella nätverk fortsätter att breda ut sig i Stockholm
Som FoodMonitor berättat om i många artiklar de senaste åren så har livsmedelshandlare runt om i förorterna i bland annat Stockholm formligen belägrats av kriminella element. I dagarna kom polisens nya rapport om de kriminella nätverk som verkar i staden. Kriminaliteten är systemhotande och antalet kriminella nätverk ökar. Foto: FoodMonitor.
Organisationen Håll Sverige Rent meddelar att den drive som Pressbyrån och 7-Eleven haft, med att kaffeköpare sedan i april fått en rabatt på 3 kronor per kaffe om de haft med sig en egen mugg, har gett ett positivt resultat. Det framgår av ett pressmeddelande. Foto: FoodMonitor.