KOMMENTAREN Phishing är vanligt förekommande och ett elände för många konsumenter. Då tycker Apoteket att det är en bra idé att skicka ut mejl till sina kunder om att man ska verifiera sin e-post. Samtidigt uppmanar Apoteket att man ska kontakta dem per telefon om man är osäker. Det låter bra. Men när vi testat det upptäcker vi en i det närmaste total inkompetens hos bolaget.
Själva mejlet ser för all del i stora delar ut som att det kunde komma från Apoteket. Det ger också ett incitament då Apoteket i mejlet lovar att ladda medlemskap med 500 poäng om man klickar på länken och verifierar sitt medlemskap – precis så som bedragare beter sig.
Vi passade på att ringa Apoteket. När vi kommer fram och frågar om det är Apoteket som skickat mejlet om att verifiera e-posten och om det är ok att klicka på länken säger bolaget, utan att göra några kontroller, att det är helt ok.
Inkompetent med andra ord.
När vi ifrågasatte detta stod Apoteket på sig.
Oseriöst är ett bra ord som beskriver det.
Vi har inte lyckats nå Apotekets presstjänst.
Bolaget borde se till att ha bättre rutiner för att svara på frågor om phishing när de nu själva antyder att det kan vara ett problem.
Att säga att det inte är phishing utan att först verkligen kontrollera det är under all kritik och kan ställa till med stora skador i konsumentledet.
Apoteket borde också sluta skicka den här typen av mejl och istället låta kunder sköta eventuella verifieringar efter inloggning på bolagets sajt.