Portfolio

Vetabolaget kopplas till upphovsrättsintrång – marknadsför kurser via otillåtet tillgängliggjort frilansmaterial – enligt min bedömning
KOMMENTAREN Förlustbolaget Vetabolaget i Hallstahammar, eller VeTA – bolaget AB som de egentligen heter, marknadsför enligt min mening sina veterinära kurser på ett antal webbsidor med artiklar som tillgängliggjorts i strid med Upphovsrättslagen av tidningen VeterinärMagazinet. Annica Avelin som är vd i Vetabolaget och en av de två som arbetar där, är medveten om detta och låter det ändå fortsätta.
”Jag kommer inte att kommentera ditt mail utan hänvisar till VeterinärMagazinet”, skriver hon i ett mejl till mig när jag konfronterar henne om den marknadsföringsstrategin.
Som frilansare har jag skrivit artiklar åt tidningen VeterinärMagazinet. Efter det att annonssäljare med ägaren Bjarne kristiansen i spetsen för cirka 1.5 år sedan tog över tidningen har jag undersökt i detalj hur de agerar och funnit att många av mina artiklar enligt min mening tillgängliggjorts i strid med § 30 och § 54 Upphovsrättslagen.
Efter upprepad kritik har VeterinärMagazinet under sommaren tagit bort flera av dessa artiklar från sin webbplats – ett i mina ögon tydligt erkännande av övertrampet. Men varken ersättning eller skadestånd för intrånget har hittills betalats ut.
Än mer anmärkningsvärt är att vissa artiklar har publicerats utan att jag har angivits som upphovsperson, vilket jag menar är ett direkt brott mot upphovsrättslagen. I ett fall publicerade tidningen en rättelse – men vägrade trots det att betala ersättning, trots att en överenskommelse har träffats med Journalistförbundet för cirka sex månader sedan.
Jag har uppmärksammat Annica Avelin på det som jag menar är systematiska upphovsrättsbrott från VeterinärMagazinets sida. Ändå fortsätter Vetabolaget att annonsera om sina kurser på dessa webbsidor. Enligt min bedömning gör det bolaget medverkansansvarigt.
Som FoodMonitor avslöjat tidigare så tycks Vetabolaget inte vara främmande för vilseledande marknadsföring av sina kurser.
LÄS MER: Vetabolaget marknadsför kurser som "godkända" i vilseledande marknadsföring
Trots att Vetabolagets verksamhet borde vara stabilt lönsam över tid gjorde man trots det en förlust på nästan en miljon kronor förra året – samtidigt som man bara har två anställda, tycks kunna driva hela sin verksamhet online och låter SLU-personal sköta föreläsningarna.
Hur det fungerar kan man fråga sig – och något som kan vara värt att undersöka då SLU är en myndighet som finansieras till största delen av skattebetalarna.
Sammantaget finns det många frågetecken kring Vetabolagets affärsmetoder. Det borde oroa både veterinärföretag som redan köpt kurser av dem och de som överväger att göra det.
VeTA – bolaget AB och VeterinärMagazinet AB tar nu plats på FoodMonitors svarta lista.
HÅKAN FRISELL
Har du uppgifter om Vetabolaget? Lämna då gärna tips på Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den..
LÄS MER: Har VeterinärMagazinet blåst Läkemedelsverket, Länsstyrelsen Skåne och SLU på skattebetalarnas pengar?
LÄS MER: VeterinärMagazinet vilseleder läsare och annonsörer om artikel
Fakta:
VeTA – bolaget AB.
Omsättning: 7.66 miljoner kronor (2024)
Resultat: minus 913 000 kronor.
Antal anställda: 2.

 

Denna artikel har skrivits med stöds av AI.