Portfolio

Fick inte påtår – gick till verbal attack mot barista på Espresso House
En gäst på Espresso House fick inte påtår i en enligt uppgift medhavd kopp – då gick personen till verbal attack mot en anställd. Gästens fru anslöt och hotade med att få baristan sparkad. Händelsen har nu anmälts till Arbetsmiljöverket av en chef inom bolaget.
Enligt anmälan inträffade incidenten under ett kvällspass i början av augusti. En återkommande gäst kom in och bad om påtår. Den anställde svarade att det inte gick att ge påtår i den kopp gästen hade med sig, då det inte var samma kopp som användes vid köpet.
"Den anställde går ut efter vår policy som man ska göra. Då gick denna gäst på denne verbalt och la kränkande och nedvärderande kommentarer, då den inte fick som den ville", står det i anmälan.
Den anställde försökte förklara situationen utifrån gällande rutiner, men gästen fortsatte att pressa och hotade att ringa polisen. När personen visade upp ett kvitto, var det oklart om det ens var från samma dag – men detta dubbelkollades inte, eftersom situationen enligt anmälan var psykiskt påträngande.
Den anställde kontaktade en ansvarig som inte var på plats, men när denne kom tillbaka till disken stod gästens fru vid baren.
Då börjar frun med att kalla anställde för kränkande och nedvärderande kommentarer. Hon hotar med att ringa chef och se till att den anställde får sparken, då denne "ej ska jobba bland människor."
Samtidigt gick gästen runt i lokalen och spred nedvärderande kommentarer till andra gäster om den anställde.
Till slut erbjöd sig den anställde ändå att ge påtår – för att försöka lugna situationen. Men kränkningarna fortsatte.
Det framgår av anmälan att den anställde inte kunde använda personlarmet – det hade nyligen bytts ut och inga instruktioner hade ännu delats ut.
"Larm kunde ej användas då det var nytt och inga instruktioner hade givits ut på grund av byte av personlarm", skriver chefen.
Efter att gästerna lämnat, tog en ansvarig över skiftet och den anställde fick gå hem.
"Detta har påverkat den anställdes psykiska mående och trygghet på jobbet. Känt ångest och stress inför, under och efter skift", skriver chefen.
Företagsledningen har gjort vissa åtgärder – som att den anställde inte behöver arbeta ensam de kommande två veckorna. Men personen känner sig fortfarande "osäker och otrygg kring framtida situationer", eftersom kunskap om larmsystemet fortfarande saknas.
/FoodMonitor
Denna artikel har skrivits med hjälp av AI.