Portfolio

MAX2025-10-02
MAX skruvar upp satsning på växtbaserat – lanserar Unicorn Burger med Impossible Foods – petar undan Plant Beef
PRODUKTNYTT Hamburgerkedjan MAX lanserar idag Unicorn Burger, en ny växtbaserad burgare framtagen i samarbete med amerikanska Impossible Foods. Enligt MAX markerar lanseringen en europeisk premiär för Impossible Foods burgarbiff i snabbmatssegmentet.
– Vi har länge sökt efter fler växtbaserade alternativ som inte kompromissar med smak, upplevelse eller kvalitet. Växtbaserat kött från Impossible Foods är det mest övertygande på länge och jag är stolt över att MAX är först ut med den här produkten, säger Jonas Mårtensson, chefskock på MAX Burgers, enligt ett pressmeddelande.
Unicorn Burger innehåller Impossible’s växtbaserade kött, gochujangmajonnäs, cheddarsmältost, picklad rödlök, gul lök, isbergssallad och saltgurka, serverat i Friscobröd. Burgaren beskrivs av MAX som en smakrik helhet med hetta, syra, sälta och sötma.
MAX2025-10-02
Lanseringen sker på 31 utvalda restauranger i Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala. På dessa byts samtidigt den tidigare Plant Beef-produkten ut mot Impossible Foods växtbaserade kött.
MAX har sedan 2016 arbetat för att öka andelen växtbaserade måltider i sin meny, med målet att minst hälften av alla sålda rätter ska vara något annat än rött kött.
– Det har skett ett trendbrott i branschen, där många dragit ner på vegetariska alternativ. Vi ser det däremot som vår uppgift att fortsätta vara ledande och visa att det går att kombinera hållbarhet, innovation och smak. Unicorn Burger är ett tydligt exempel på det, säger Jonas Mårtensson.
För Impossible Foods innebär samarbetet en breddning på den europeiska marknaden.
– MAX är den perfekta partnern för att ta Impossible-produkterna till Sverige. Unicorn Burger kombinerar vår gemensamma smakexpertis för att skapa något som är superjuicy och riktigt gott. MAX har länge varit en pionjär inom snabbmatsbranschen när det gäller att erbjuda växtbaserad mat där smaken står i centrum. Det är samma filosofi vi har med våra produkter, vilket gör att det här samarbetet känns helt naturligt, säger Bram Meijer, VP International Marketing på Impossible Foods, enligt pressmeddelandet.
/FoodMonitor
Denna artikel har skrivits med hjälp av AI.