Portfolio

AVSLÖJANDE: Chockat Handels larmar om grovt matsnusk på Coop Vällingby C som påverkar personalen – "omedelbar och allvarlig risk för personalens liv och hälsa"
Ett regionalt skyddsombud på fackförbundet Handels fick en chock när hon förra månaden besökte sina medlemmar i matbutiken Coop Vällingby C – snusket var så omfattande med mögel, smuts och slitna lokaler att personalen påverkades och utgjorde en allvarlig risk för konsumenter.
– Det var helt vidrigt, fruktansvärt, säger Jennifer Ekdahl som är regionalt skyddsombud på Handels.
– Coop hade en anställd gravid kvinna i butiken. Henne krävde jag att de skulle skicka hem omedelbart, vilket de gjorde.
Jennifer Ekdahl har i dagarna vänt sig till Arbetsmiljöverket för att få ett föreläggande eller förbud mot butiken.
Bland annat så här skriver hon till den myndigheten:
”Min bedömning är att arbetsgivaren i nuläget inte kan säkerställa att arbetsmiljön på Coop i Vällingby C inte medför omedelbar och allvarlig risk för personalens liv och hälsa”
”… Under mitt besök har personal informerat mig om upplevelsen av försämrad hälsa i form av förkylningsliknande symptom såsom täppt näsa, snuva, nysningar, hosta, sveda och kliande ögon, irritation i halsen, heshet, tung andning, trötthet, huvudvärk och allmän sjukdomskänsla, vilka tidsmässigt kan sättas i relation till arbete på butiken. Personal upplever att symptomen avtar när de inte befinner sig i butiken. De områden som är värst drabbade av mögeltillväxt är kyl- och frysdiskarna, kyl- och frysrum (hyllplan, lister och hyllavdelare), personalutrymmets golv och bakom nedre köksskåp. …”
Det bildmaterial som Handels har från sitt besök i butiken och som FoodMonitor tagit del av visar enligt uppgift bland annat blod som runnit ut från köttförpackningar och mögel i anslutning till detta. Omfattande mögelangrepp, med olika typer av mögel, tycks finnas i hela butiken, i personalutrymmena och på lagret.
Coop36
En bild visar en färdigrätt som finns i ett mögelangripet kylskåp i ett personalutrymme där även möbler och golv är i undermåligt skick.
Coop såg till att stänga det utrymmet när Jennifer Ekdahl var där.
– Att personalen ens har suttit och ätit sin lunch där är helt ofattbart och ovärdigt, säger hon.
Butikens toalett lämnade enligt Jennifer Ekdahl mycket i övrigt att önska.
– Herrtoaletten är krossad upptill där man spolar så det är helt öppet så man måste stoppa ner handen i hålet för att stoppa vattentillförseln när man har dragit upp den där spolknappen för annars så fortsätter den bara att spola, säger hon.
Jennifer Ekdahl berättar att anställda påtalat bristerna i arbetsmiljön för Coop redan för ett år sedan när de började få huvudvärk och andra fysiska symptom.
Enligt uppgift har Coop efter besöket anlitat Samhall för att sanera butiken, men det ska inte ha hjälpt.
Jennifer Ekdahl berättar att hon övervägt att lägga ett skyddsombudsstopp mot butiken när hon var där, men att hon avvaktade för att ge Coop chansen att rätta till de mycket allvarliga bristerna. Under besöket ska flera personer ut Coop Östra Försäljning AB:s ledning ha dykt upp och tryckt på för att butiken inte skulle stängas.
– Så här i efterhand ångrar jag det, säger Jennifer Ekdahl om att hon då inte lade ett skyddsombudsstopp.
Enligt Handels har Coop efter besöket meddelat att man vidtagit bland annat dessa åtgärder i butiken:
• Personalen ges möjlighet till fler pauser under arbetspassen för att få frisk luft.
• Den gravida medarbetare som var schemalagd arbetsbefriades sitt sista pass inför övergång till graviditetspenning.
• Genomgång av lokalerna har gjorts. Det konstaterades att odören kommer utifrån, närmare bestämt från lastkajen där centrumets gemensamma sopkomprimator står. Där har organiskt material ruttnat och orsakat vätskeläckage.
• Personalrummet i entréplan har stängts på grund av fastighetstekniska brister och förruttnelse. Personal hänvisas tills vidare till personalrummet på övre plan.
• Kontakt har tagits med fastighetsförvaltaren för att de ska se över lokalerna samt översända det senaste OVK-protokollet.
• Fastighetsförvaltaren är underrättad om behov av att byta ut centrumets gemensamma sopkomprimator, då organiskt material har kastats där och orsakat lukt- och hygienproblem som sprids in i butiken när lastkajens dörrar öppnas.
Så här kommenterar Katinka Palmgren på Coop:s presstjänst det inträffade i ett mejl till FoodMonitor:
”Vi känner oss trygga i hur situationen har hanterats och har arbetat systematiskt med både åtgärder och uppföljning från dag ett. Alla identifierade moment har dokumenterats, ansvar har tydliggjorts och professionella aktörer har varit involverade i varje steg, från sanering till kontroll och riskbedömning. Vi välkomnar Arbetsmiljöverkets inspektion och ser den som en naturlig del i vårt gemensamma ansvar för en god arbetsmiljö. Det känns bra att få en extern bekräftelse på att vi gjort det vi ska, och vi ser fram emot deras återkoppling. För oss är transparens, säkerhet och arbetsmiljö alltid högsta prioritet, och vi har full tillit till både processen och de åtgärder som redan är genomförda. I dagsläget finns inga tecken på någon kvarstående risk, och samtliga rutiner fungerar väl i den löpande verksamheten. Samtidigt fortsätter vi att följa upp arbetet regelbundet för att säkerställa att förbättringarna håller över tid och att inga nya risker uppstår. Vårt mål är alltid att arbeta proaktivt, långsiktigt och i nära dialog med både personal och berörda parter för att skapa en trygg och hållbar arbetsmiljö.”
Jennifer Ekdahl berättar att hon ska göra ett uppföljande besök på Coop Vällingby C den 28 oktober. Då kommer också Arbetsmiljöverket vara på plats för en inspektion.
FoodMonitors kommentar: mögelangreppen och det andra snusket som Handels dokumenterat i Coop Vällingby C är bland det värsta vi sett hos en av största butikskedjorna under 10-15 års tid. Det är ett tecken på att något är allvarligt fel med Coop:s interna rutiner.
Vi kan också konstatera att livsmedelskontrollen på Stockholms stad i juli gjorde ett föranmält kontrollbesök i butiken och ska då enbart upptäckt brister i temperaturkontrollen, upprätthållande av kylkedjan och kylförvaring – inget om mögel eller andra brister i lokalen.
De brister som Handels upptäckt ser emellertid ut att vara betydligt äldre än så vilket gör att man kan ifrågasätta kvaliteten på den kontroll myndigheten gjorde då.
FoodMonitor planerar att fråga Stockholms stad om bristerna Handels upptäckt och hur man ställer sig till dessa – då riskerna för konsumenterna tycks ha varit mycket allvarliga.
Har du uppgifter om snusket på Coop Extra Vällingby? Skriv då gärna en rad till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den..
/FoodMonitor
Fakta:
Coop Vällingby C ägs enligt uppgift av Coop Östra Försäljning AB.
Coop Östra Försäljning AB.
Omsättning: 14 miljarder kronor (2023).
Resultat: minus 480 miljoner kronor.
Antal anställda: 2 380.
Fler bilder från den aktuella kontrollen:
Coop61
Coop39
Coop38
Coop37
 
Coop33
Coop32
Coop31
Coop29
Coop28
Coop27
Coop26
Coop23
Coop22
Coop21
Bilderna från butiken. Foto: Handels.