Drygt 400 000 svenskar reser till Thailand på semester varje år och asiatisk mat blir allt vanligare på de svenska middagsborden. Detta har Arla tagit fasta på genom att nu lansera en nyhet inom företagets Panna-sortiment, kryddad med het röd chili och ingefära.
Arla Köket Panna består av två separata delar; matlagningsgrädde i en bägare och en smakpasta i ett topplock. Smakpastan i Arla Köket thaipanna innehåller bland annat het röd chili, ingefära, kokosmjölk, limejuice, koriander och citrongräs. Thaipanna har en fetthalt på 12 procent.
– Att äta asiatisk mat blir vanligare i de svenska hemmen i takt med att fler reser till Thailand. Enligt vår egen undersökning* äter 51 procent asiatisk mat någon gång i veckan. Att tillaga asiatisk mat kräver både tid och flertalet lite udda ingredienser. Med Arla Köket thaipanna vill vi underlätta middagsbestyren hos de som vill prova spännande, thailändska smaker, på en snabbt och enkelt sätt, säger Elisabeth Hedenljung, varumärkesansvarig för Arla Köket.
Arla Köket Panna finns sedan tidigare i smakerna Skagenpanna och Skogssvampspanna. Den nya smaken Thaipanna finns i butik från tisdag vecka 45, meddelar Arla.
* Källa: Ipsos Concept and Product test Asien 20110404