I torsdags förra veckan trädde en lag i kraft i San Fransisco som förbjuder snabbmatskedjorna att inkludera gratis leksaker i sina måltider riktade till barn. Nu har hamburgerjätten McDonald´s hittat ett listigt sätt att komma runt förbudet. Man säljer leksakerna för 0.10 dollar per styck.
Staden San Fransisco vill med förbudet motverka den fetmaepidemi bland barn som breder ut sig i staden. Men hos McDonald´s går enligt Sara Deon, kampanjledare hos Corporate Accountability International, bolagets vinstintresse före.
”Istället för att göra det som är rätt, så undviker McDonald´s att begränsa sin marknadsföring som är riktad till barn, eller förbättra näringsinnehållet i deras ohälsosamma mat, genom att istället sälja leksaker separat för tio cent extra – samtidigt som de kräver att man måste köpa ett Happy Meal för att få leksaken”, säger hon till Huffington Post.
”Men trots McDonald´s cyniska agerande genom att kringgå förbudet, så har lagen haft en enorm effekt.”
McDonald´s i San Fransisco började erbjuda mjölk och äppleskivor med sina Happy Meal´s i juli. Konkurrenten Jack in the Box slutade helt och hållet med leksaker till barnens måltider.
Enligt McDonald´s ger bolaget bara kunderna vad de vill ha.
”Samtidigt som vi följer lagen fullt ut, så har vi en skyldighet att ge våra kunder vad de vill ha. Föräldrar har sagt till oss att de fortfarande vill ha valet att köpa en leksak separat till deras barn när de handlar ett Happy Meal eller Mighty Kids Meal”, säger McDonald´s i USA i en kommentar.
I Sverige säger McDonald´s att man har genomtänkta måltider för barn.
"I Sverige har vi serverat Happy Meal enligt tallriksmodellen i flera år, vilket innebär att portionernas storlek är anpassade för barn och att Happy Meal alltid innehåller frukt eller grönt och kan väljas med mjölk eller juice. Vi är stolta över Happy Meal och våra gäster uppskattar möjligheten att erbjuda barnen en rolig upplevelse med mat av högsta kvalité och vi känner oss trygga i förvissningen om att våra gäster har tillgång till fullständig innehållsdeklaration och näringsinnehåll för all vår mat, både på brickunderlägg i restaurangen, på vår hemsida www.mcdonalds.se, och i vår mobilapp McDonald’s Sverige", säger Frida Berg, presschef, McDonald´s Sverige.