lidlskalar2
Lidls serveringsskål exploderade
Butikskedjan Lidls värmehållande serveringsskålar av märket Ernesto kan explodera. Det hävdar en konsument som anmält bolaget till Konsumentverket.
”Plötsligt exploderade den ena delen av varmbehållaren och allting förstördes”, skriver kunden i sin anmälan till Konsumentverket.
 
Kunden hade bjudit in sina nygifta vänner på middag. Maten ställdes upp på ett bord i olika skålar. Bland annat i en från Lidl som köpts i en av bolagets butiker i Fittja.
 
”Två av gästernas vita kläder och vaxduken förstördes av köttgrytan helt och hållet”, skriver kunden.
 
De aktuella skålarna har enligt uppgift sålts i Lilds butiker över hela landet.  
 
Konsumentverket meddelar att man inlett en utredning av det inträffade och kommer att inom kort ta kontakt med Lidl.
   
HÅKAN FRISELL
 
Foto: Konsumentverket

 

 
KOMMENTARER: 
 
2011-12-20, Lidl Sverige AB: 
 
"Vi ställer höga krav och alla våra produkter genomgår noggranna kvalitetskontroller av oberoende institut innan de tas in i vårt sortiment. För den här produkten har kontrollen genomförts av TÜV Rheinland som är en av världens främsta aktörer inom kontroll av produktsäkerhet och kvalitet. Vi har inte fått in några andra rapporter om liknande fall och vi bedömer produkten som säker att använda. Då produkten såldes för över 1 år sedan är det svårt att avgöra om det rör sig om ett ursprungsfel. Vi har ändå beslutat att hantera det som ett garantiärende och kommer ersätta kunden", skriver Martin Jarstål, informationschef hos Lidl Sverige AB, i en kommentar till FoodMonitor.