Anmälningar mot Healthzone
rasar in hos Konsumentverket
Anmälningarna till Konsumentverket gällande det Estländska livsmedelsföretaget Healthzone har ökat kraftigt den senaste tiden. Hittills i år har sex anmälningar kommit in. Förra året var det totalt 58. Konsumentverket har kontaktat sin Estländska motsvarighet för att försöka få stopp på bolaget.
"Vi vill ha stopp på den här marknadsföringen som vi anser vara vilseledande. Utifrån de anmälningar som vi har fått så verkar deras affärsmetod vara att lura konsumenter", säger Henrik Örnstedt (bilden, foto: Konsumentverket), jurist, Konsumentverket.
"Vi har haft konsumenter som har fått produkter och fakturor hemskickade utan att de gjort någon beställning. Eller så har de tagit emot ett gratiserbjudande, sedan sagt upp det, men ändå fått nya leveranser och fakturor."
I andra fall så har Healthzone erbjudit gratis resor (bilden ovan) som senare inte alls visat sig vara gratis.
"Genom att beställa gratisresan har man automatiskt tackat ja till ett abonnemang av Healthzone´s produkter, vilket inte har framgått."
Healthzone, som är registrerat i Estland, säljer bland annat bantningspreparat och vitaminer.
Henrik Örnstedt berättar att han varit i kontakt med Healthzone upprepade gånger de senaste månaderna men att bolaget inte har bättrat sig.
"Vi har haft brevväxling fram och tillbaka. De säger att det är frågan om fel som deras säljare gjort och att de ska ändra och rätta sig. Men anmälningarna fortsätter att trilla in."
Healthzone´s vd skyller på sina säljare.
”Vi har satt vår telemarketing på stand by eftersom en del av våra säljare har gått längre än vad de haft tillstånd till. Vi har gjort oss av med de personerna”, skriver Ermo Kruus, vd i Healthzone, i ett brev till Konsumentverket.
Konsumentverket har begränsade möjligheter att stoppa bolaget menar Henrik Örnstedt.
"Vi kan förbjuda en näringsidkare att fortsätta med vilseledande eller otillbörlig marknadsföring. Men då kräver det även att näringsidkaren godkänner förbudet. Alternativet är att vi tar det till marknadsdomstolen."
Konsumentverket har nyligen kontaktat sin Estländska motsvarighet.
"Vi har skickat det här till Estland nu i och med att de har lite större möjligheter att vidta rättsliga åtgärder."
Flera anmälare har angivit att de nappat på erbjudanden om Healthzone´s produkter i tidningen Aftonbladet. Hur ser du på det?
"Vi har möjligheten att kontakta tidningar som har tagit in annonserna. De kan vara medverkansansvariga."
Vilka råd ger du de konsumenter som blivit utsatta för Healthzones ojusta metoder?
"Om man inte har ingått ett avtal med dem så bestrid deras fakturor! De kan hota med inkasso och det ena och det andra. Men om Kronofogden får något sådant här på sitt bord och ser att det är en tvist när det gäller bolagets fodran så får man ingen betalningsanmärkning", säger Henrik Örnstedt.
"Man ska också vara väldigt uppmärksam när bolagen utlovar att man får något gratis. När man får erbjudande om en gratis produkt så finns det nästan alltid ett abonnemang med i botten."
HÅKAN FRISELL