Kineser väljer bort
närproducerad mat
Kina har drabbats hårt av livsmedelsskandaler de senaste åren. Trots att de kinesiska myndigheterna gör allt för att komma till rätta med problemen så gynnas utländska livsmedelsleverantörer som matjättarna Nestlé och Danone allt mer. Det rapporterar Bloomberg.
 
I december larmade mejeribolaget Mengniu Dairy Co. om att mögligt foder som getts till mjölkkor hade kontaminerat deras mjölk. Bolaget tvingades förstöra mjölken.
 
För tre år sedan dog tre spädbarn efter att ha ätit melanin-kontaminerad bröstmjölksersättning. Över 300 000 personer skadades. 
 
Under 2011 stängde de kinesiska myndigheterna 5 000 livsmedelsföretag och grep 2 000 personer. Minst ett dödsstraff har dömts ut.
 
Mengniu Dairy Co. är kinas största mjölkproducent med uppskattningsvis 24 procent av den totala marknaden. Bolaget är delvis statligt ägt.
 
På grund av skandalen i december har bolagets aktie på den kinesiska börsen fallit med drygt 25 procent de senaste två veckorna.
 
Bolagets webbsida har vandaliserats av hackare som på webbsidan skrivit att "Mengniu gjorde en gång det kinesiska folket starkt och stolt, men nu skadar man det egna folket".
 
Skandalerna gynnar utländska bolag.
 
"Skandalen i december är ytterligare en nedsvärtning av de kinesiska bolagens rykte", säger Jessica Lo, vd i China Market Research Group i Shanghai, till Bloomberg.
 
"Utländska märken kommer att gynnas. Företag som Danone borde få en skjuts i försäljningen."
 
Den kinesiska marknaden för mjölkprodukter väntas öka med hela 66 procent till 232 miljarder yuan från 2010 till 2015. Detta enligt uppgifter från Euromonitor.
 
Enligt Bloomberg så investerar därför Nestlé nu kraftigt i en utökning av mejeriverksamheten i Kina.
 
Även matbolaget Heinz vädrar morgonluft. Bolaget räknar med att dubblera sin försäljning i landet under de närmaste tre åren. En ny produkt till den kinesiska marknaden som ska lanseras framöver är enligt uppgift barnmat som förpackas i påse och som därmed blir billigare än motsvarande barnmat på burk.
 
Den amerikanska barnmatstillverkaren Mead Johnson Nutrition Co. räknade 2010 in en försäljning på motsvarande 754 miljoner dollar i Kina. Det var en fördubbling jämfört med året innan.
 
Livsmedelssäkerhet är idag en av de största frågorna för de kinesiska konsumenterna.
 
"De är mer bekymrade över det än att klara av att betala för mediciner eller utbildning", säger Jessica Lo.
 
HÅKAN FRISELL
 
Källa: Bloomberg