I en radioannons i USA nyligen sa hamburgerjätten McDonald´s att det är mindre riskabelt att äta en Chicken McBite än att klappa en pitbull. Det skulle man inte ha gjort. Många pitbullägare blev upprörda.
Radioreklamen sändes under fem dagar i Kansas City i USA. Omgående började klagomålen komma in till McDonald´s. En Facebook-grupp, https://www.facebook.com/PitBullsAgainstMCD, startades för att protestera mot reklamen. Snabbt fick gruppen över 8 000 gilla-markeringar.
McDonald´s blev bestörta över uppståndelsen. Enligt uppgift inrättade bolaget till och med ett speciellt telefonnummer som kopplades till en inspelad ursäkt för annonsen.
"Reklamen omnämnde pittbull på ett intensivt sätt. Vi ber om ursäkt. Så snart vi hörde talas om det här så spårade vi källan och stoppade den lokala annonsen omedelbart", säger Ashlee Yinglinh, taleskvinna för McDonald´s i USA, enligt Huffington Post.