En konsument köpte fyra paket av livsmedelsföretaget Polarica AB´s 240 gram frysta älgskav i en konsumbutik i Hunnebostrand. När hon och hennes familj började äta älgskaven till middag kände hon att det krasade i munnen. Skaven innehöll glasbitar. Polarica har återkallat produkten. Men enbart från den aktuella butiken.
"Vi har fått en konsumentreklamation. Det är en kund som har köpt fyra paket älgskav och hittat glasbitar i det", säger Peter Juntti, marknadsansvarig, Polarica AB.
Polarica AB har sin tillverkning av älgskavsprodukter i Haparanda. Totalt producerar bolaget cirka 30 ton fryst älgskav per år till den svenska dagligvaruhandeln. Älgskaven kommer enligt uppgift från leverantörer i Sverige och Estland.
Konsumenten som larmat om glasbitarna arbetar till vardags på Sotenäs kommun. Glasbitarna är upp till cirka en centimeter långa (bilden).
Polarica har inlett en internutredning av det inträffade. Men Peter Juntti tror inte att glasbitar kan ha hamnat i förpackningen i bolagets produktion.
"I vår fabrik har vi inte glas någonstans."
Bolaget har återkallat samtliga förpackningar från den aktuella butiken.
"Vår produktionschef är i kontakt med livsmedelsverket kring det här och har även varit i kontakt med Coop-butiken. Vi gör ett återtag på de kvarvarande förpackningar som finns i den aktuella butiken."
Varför gör ni inte återtag från andra butiker?
"Efter den dialog vi har haft med Livsmedelsverket så gjorde vi bedömningen att det räcker att göra på det här sättet."
Oroliga konsumenter som köpt Polarica´s älgskav kan enligt Peter Juntti vända sig till bolagets kundtjänst.