stenaline
Dyrare resor med Ica:s rabatt
Innehavare av butikskedjan Ica:s medlemskort utlovas rabatterade resor med rederiet Stena Line. Men resorna kan istället bli mycket dyrare. Det har en av Ica:s kunder uppmärksammat och anmäler därför bolaget till Konsumentverket.
”Jag känner mig lurad av Ica när de använder ordet rabatt när resan i själva verket blir dyrare när man använder deras erbjudande”, skriver konsumenten i en anmälan till Konsumentverket.
 
Konsumenten skulle beställa en resa till badhotellet The Reef i Fredrikshamn och ville använda Ica-kortets kundrabatt.
 
”När jag sedan jämförde för att se vad prisskillnaden skulle bli om jag istället beställde resan från Stena Line´s hemsida så upptäcker jag att det är 822 kronor dyrare att använda Icas rabatt än att betala ordinarie pris”, skriver konsumenten.
 
Hos Sembo AB som är Stena Lines helägda dotterbolag som säljer resorna på nätet är man medvetna om att kunder som beställer resor och använder Ica:s kundkort får betala mer. Anledningen kan vara tilldelningen av så kallade familjerum.
 
– Bokar du via Stena så har du familjerummen och bokar du via Ica så är det dubbelrum, säger en säljare vid Sembo.
 
– Med Icas kort åker du oftast på att få ett dubbelrum.
 
Varken Ica eller Stena Line berättar i sin information på nätet är att familjerummen inte alltid är tillgängliga och att dubbelrummen är dyrare.
 
Om en familj med två vuxna och ett barn bokar ett dubbelrum landar priset enligt Sembo på 4 497 kronor för resa plus två nätter under den period den aktuella anmälaren ville resa. Det är 357 kronor billigare än om Ica:s kort hade använts vid beställningen.
 
Blir man inte lurad om man använder Ica:s kundkort när man beställer en resa med Stena Line och inte kollar upp andra alternativ?
 
– Det blir man i så fall, säger en säljare hos Sembo.
 
– Jag tycker det är lite galet. Man får vara uppmärksam.
 
Enligt säljaren försöker hon och hennes kollegor hjälpa kunderna så gott det går när de ringer. Sembo gick enligt uppgift ut med information till säljkåren om problemen med Ica:s kort för några dagar sedan. Men kunder informeras inte på Sembos webbsida när de ska göra en beställning.
 
– Jag tycker det är många som ringer och frågar om priset innan de går in och bokar. Då hänvisar vi dem till det billigaste priset, säger säljaren.
 
Stena Line ger en något annorlunda förklaring än sitt dotterbolag Sembo. Enligt Stena Line så kan det högre priset för en resa bokad med Ica:s kort motiveras med att kunden kan få två dubbelrum.
 
Stena Line meddelar även att man ska göra informationen tydligare på sin och Sembo´s hemsidor.
   
HÅKAN FRISELL
 
FoodMonitor-Fakta: 
Sembo AB. 
Helägt dotterbolag till Stena Line Scandinavia AB. 
Omsättning: 379 Mkr (2010). 
Resultat före skatt: 14 Mkr. 
Antal anställda: 58.

 

 
KOMMENTARER: 
 
2012-03-21, Ica AB: 
 
"Vårt erbjudande med Stena Line gäller vissa veckodagar och i det här fallet har kunden försökt boka en dag då erbjudandet inte gäller. Stena Line har därför förtydligat villkoren för erbjudandet i sin marknadsföring och kontaktat kunden och rett ut situationen.Vi känner oss trygga med det och de förtydliganden som gjorts och hoppas att många får glädje av erbjudandet", säger Jenny Egeland, pressekreterare, Ica AB.