Konsumtionen av fågelkött fortsätter uppåt. Sedan millennieskiftet har konsumtionen ökat med 55 procent. Detta enligt branschorganisationen Svensk Fågel som också konstaterar att den importerade kycklingen tar marknadsandelar när konsumenten inte får göra sina egna medvetna val.
Den svenska kycklingbranschen står starkt trots ett tumultartat 2011 med en orolig omvärld, enligt Svensk Fågel, som i helgen höll årsstämma i Varberg.
– Jag och alla medlemmar i Svensk Fågel arbetar dygnet runt, året om, för att ge svenska konsumenter världens bästa kyckling. Det är dock oroväckande att se hur den importerade kycklingen vinner mark, både inom livsmedelskedjornas egna märkesvaror och lågprissegmentet från andra länder, säger Per Lindahl, kycklingbonde och ordförande i Svensk Fågel.
Enligt Svensk Fågel ökade importen av kyckling till Sverige förra året med 6,4 procent och står nu för nästan 40 procent av den totala konsumtionen. Det är främst två segment där importen ökar: den offentliga upphandlingen och EMV-produkter.
– Jag tycker det är väldigt olyckligt om vår svenska kvalitetskyckling ska trängas tillbaka av lågpriskyckling som är uppfödd utan de hårda krav som Svensk Fågels medlemmar har att följa på bland annat smittskydd och djurvälfärd. Kvalitet måste få kosta, det borde både handeln och offentliga upphandlare förstå, kommenterar Per Lindahl.
Svensk Fågel kommer under 2012 satsa hårt på att fortsätta att lyfta fram sin blågula kvalitetsmärkning. Matfågelbranschen var först med att enas bakom en gemensam märkning som garanterar att kycklingen är född, slaktad och förädlad i Sverige under tuffa kontrollprogram.
– Vi är stolta över vår märkning och det är något vi vill berätta om också. Vi tar ansvar för hela kedjan så att konsumenten får en kyckling och kalkon som är uppfödd på ett bra sätt. Vår ambition är också att den ska vara så hållbar som möjligt, säger Lindahl.