sydafrikavinimg_4520
Betalningsproblem sänker
Sydafrikanska vinklubben
Ett stort antal medlemmar i Sydafrikanska vinklubben har drabbats av uteblivna leveranser de senaste månaderna. Flera anmälningar har kommit in till Konsumentverket. Anledningen till problemen är vinklubbens oförmåga att betala sina räkningar till transportbolaget Bring Express.
 
– Vi saknar betalning för leveranser som vi har gjort. Det har inte dykt upp några pengar från Sydafrikanska vinklubben på länge. Jag vet inte vad problemet är, säger en tjänsteman på Bring Express till FoodMonitor.
 
Enligt Bring står det nu cirka 27 000 flaskor vin från Sydafrikanska vinklubben i deras lager i Jönköping som väntar på leverans.
 
– Allt står i Jönköping. Det är nog ett hundratal pall, säger tjänstemannen.
 
Sydafrikanska vinklubben startade 2007 i Sverige och har idag enligt uppgift från bolaget cirka 4 000 medlemmar. Medlemmarna kan beställa sydafrikanska viner via klubbens webbsida och få dessa levererade hem till dörren.
 
Klubben drivs från Sydafrika av sydafrikanska ägare, och har knutit till sig cirka 300 vingårdar som producerar drygt 2 500 olika vinprodukter i vindistrikten kring Kapstaden. Genomsnittskunden köper enligt bolaget 4-6 flaskor vin per beställning.
 
Enligt Sydafrikanska vinklubben började problemen redan i augusti förra året. Lagerarbetarna på bolagets anläggning i Hermanus i Sydafrika hade börjat skicka delleveranser till Sverige eftersom många av vingårdarna var sena med sina leveranser.
 
Det gjorde att antalet leveranser på kort tid nästan fördubblades. Men eftersom Sydafrikanska vinklubben betalar ett fast pris per leverans hos Bring, oavsett om lådorna innehöll en eller tolv flaskor, blev situationen snart ohållbar.
 
– Det blev en dramatisk ökning av fraktkostnaderna. Vårt konto hos Bring drog iväg och det blev rätt stora pengar som vi blev skyldiga, säger Gustav Andersson, kundansvarig hos Sydafrikanska vinklubben i Sydafrika.
 
– Vi bestämde att vi skulle dra ner på leveranstempot för att kunna komma ikapp med ekonomin. Och då hade vi problem två. För att föra ut pengar från Sydafrika så måste du ha tillstånd från deras motsvarighet till Riksbanken. Vi hamnade i den berömda sydafrikanska papperskvarnen.
 
Sedan dess har bolaget alltså varit oförmöget att betala sina räkningar till fullo till Bring. Konsekvensen blev uteblivna leveranser till många kunder under flera månader.
 
Ett antal av Sydafrikanska vinklubbens kunder har därför den senaste tiden vänt sig till Konsumentverket för att få hjälp. En kund har enligt uppgift från myndigheten väntat på sitt vin ända sedan i augusti förra året.
 
Enligt Gustav Andersson så har Sydafrikanska vinklubben gjort stora ansträngningar för att försöka reda ut problemen med Bring. Han förstår att kunderna är irriterade över att inte få sina viner. För att klara anstormningen av telefonsamtal och mejl har bolaget nyligen utökar sin kundtjänst med två anställda. Nu sitter totalt fyra svenskar i bolagets kontor i Sydafrika.
 
– Jag vet att problemen med Bring är i princip lösta under den närmaste veckan.
 
De kunder som beställt och betalat för viner men inte fått dessa levererade kan enligt Gustav Andersson få sina pengar tillbaka om de så vill. Samtidigt förnekar han att Sydafrikanska vinklubben är på obestånd i Sydafrika.
 
– Det är vi definitivt inte, säger han.
 
HÅKAN FRISELL