finduspeasonshelfFindus ökar exporten
Findus exporterar mat till över 30 länder runt om i världen. I torsdags hölls en presskonferens i Kapstaden, Sydafrika, i samband med att bolagets produkter introduceras i sydafrikanska livsmedelsbutiker. I sortimentet ingår bland annat ”Swedish peas”, ”Wok grönsaker” och lunchrätterna ”World Selection” som introducerades på den svenska marknaden i fjol. 
 
– Findus produktkvalitet bygger på smak, säkerhet och hållbara odlingar, vilket attraherar den sydafrikanska marknaden, säger Mats Jörnell, Exportchef Findus.
 
Findus var pionjärer inom området djupfryst i Sverige på 1940-talet. Nu utvecklar företaget en allt tydligare profil kring djupfrysta grönsaker och mat på den internationella exportmarknaden. Italien köper redan halva Findus ärtskörd.
 
Sveriges ambassadör i Sydafrika, Peter Tejler var på plats under presskonferensen i Kapstaden, tillsammans med  Mats Jörnell.  
 
– Findus frysta produkter har unika kvaliteter som ofta skiljer sig från lokala produkter på den internationella exportmarknaden. Den sydafrikanska distributionspartnern Sea Harvest är övertygad om att Findus produkter från Sverige kan vitalisera den sydafrikanska djupfrysta marknaden, kommenterade han.
 
– Tyvärr har utvecklingen inom djupfryst mat legat efter vad gäller innovation och nytänkande i Sydafrika. Vi tror att produkterna från Findus i Sverige kan stimulera den djupfrysta livsmedelskategorin och vara attraktiv för den livsstil och behov som utmärker sydafrikanska konsumenter idag, sade George Bezuidenhout, VD för den lokala distributionspartnern Sea Harvest.  
 
Findus upplever att kvalitets- och miljötänkande samt ett modernt utbud säljer utomlands. Långsiktiga satsningar på odling i sydsverige med kvalitet och klimat/miljöcertifierade odlingar i fokus upplevs av många internationella affärspartners som unikt, enligt bolaget.
 
mats jornell– Findus odlingskoncept Low Input Sustainable Agriculture (LISA) ger grönsaker med unik smak och näring och garanterar certifierade klimat-/miljövänliga jordbruksmetoder. Det är något som säljer internationellt och gör Sverige attraktivt som affärspartner för livsmedelsexport, säger Mats Jörnell (foto), och avslutar:
 
– Vi fick ett fantastiskt mottagande i Sydafrika, och tillsammans med vår lokala distributionspartner Sea Harvest ser vi fram emot att följa utvecklingen i den djupfrysta livsmedelskategorin.
 
Findus exporterar idag mat till över 30 länder. I fjol ökade Findus export med 13% i volymtillväxt. Sydafrika är den 31:a retailmarknaden.
 
/FoodMonitor