Sydafrikanska Vinklubben håller
vin gisslan hos Bring
Som FoodMonitor berättat om tidigare så har vinåterförsäljaren Sydafrikanska vinklubben inte klarat av att betala sina räkningar till transportbolaget Bring Express på flera månader. Nu erbjuder vinklubben sina kunder att själva åka hämta beställda vinflaskor som står i Brings lager i Sverige och dessutom betala alla extrakostnader - trots att de redan betalt för leveranser hem till dörren.
 
I ett brev till sina kunder skriver vinklubben att "Sydafrikanska Vinklubben har sedan en längre tid tillbaka skulder till Bring Express Sverige AB och har övertrasserat vår kreditlimit. Bring har enligt avtal och enligt gällande lag rätt att innehålla det vin man har i sin besittning till säkerhet för betalningen för det arbete Bring lagt ner".
 
Nu tycker alltså vinklubben att de kunder som kommit i kläm själva ska åka och hämta sina flaskor hos Bring, och dessutom betala alla extrakostader för lossning, sortering, lagring, transport till utlämningsstället, och utlämning. Enligt uppgift uppgår dessa kostnader till totalt 220 kronor för en låda vin, och 110 kronor för varje ytterligare låda en kund beställt.
 
En av Sydafrikanska Vinklubbens kunder berättar för FoodMonitor att han beställt vin av bolaget flera gånger sedan i augusti förra året, men ännu inte fått några leveranser. Han har kontaktat bolagets kundtjänst fler än tio gånger men inte fått någon hjälp. Kunden tycker inte att bolagets erbjudande om att han själv kan få åka och hämta vinet hos Bring är bra.
 
"Inget har nått mig än. Jag kan spåra en av leveranserna till Bring Express men jag tänker inte betala för att åka långt och hämta det jag betalt för", säger kunden till FoodMonitor.
 
"Kundtjänsten har jag slutat kontakta. Inget händer om man ringer dem."
 
HÅKAN FRISELL
 
Läs mer:
Betalningsproblem sänker Sydafrikanska Vinklubben