Bilden: Mögel i Lindahls yoghurt. Foto: Rossol Saaid.
Mögel i Lindahls yoghurt hos Netto
Tre fall av mögel i yoghurt av mejeribolaget Lindahls märke Engholm. Det råkade Rossol Saaid och hennes familj ut för efter de handlat i butikskedjan Nettos butik i Stattena Centrum i Helsingborg. Upptäckten gjorde hon första gången i maj då hennes barn skulle äta yoghurt till frukosten.
– Vi skulle äta frukost. När vi öppnade paketen såg vi att yoghurten var möglig. Det var jätteäckligt, säger hon.
– Och yoghurten var inte gammal. Det var fem dagar kvar innan bäst-före-datum.
Rossol Saaid handlade yoghurten på Netto eftersom de har den sort som hennes barn och man gillar bäst. När hon första gången i maj upptäckte möglet i yoghurten slängde hon genast förpackningen i soporna. Efter ett tag köpte hon nya förpackningar med yoghurt i butiken.
– Den här sorten finns bara på Netto. Vi tänkte att det inte kan vara fel på den produkten hela tiden. Så vi köpte samma sort igen.
Men vid ytterligare två tillfällen upptäckte de mögel i yoghurten. Rossol Saaid gick tillbaka till butiken och visade upp förpackningarna och bad dem göra någonting åt problemet. Men det enda butiken gjorde var att ge pengarna tillbaka, 13 kronor.
– Jag sa att de måste säga till leverantören att det är problem med den här yoghurten. Men de bara tog emot förpackningarna och lämnade tillbaka pengarna. Sedan hände ingenting.
Rossol Saaid har fyra barn i åldrar mellan elva månader och tolv år. Hon är orolig för vad som kunde ha hänt om barnen hade fått i sig möglet som fanns i Lindahls yoghurt.
– Två av mina barn har astmabesvär. Möglet kan vara farligt för dem, säger hon.
Rossol Saaid poängterar att det var flera dagar kvar innan bäst-före-datum på yoghurten när hon upptäckte möglet, och att det inte är något fel på hennes kyl.
– Jag har ny kyl och frys. Det har inte varit några problem med andra produkter.
Rossol Saaid tror att det förmodligen är många andra kunder som drabbats av möglet i yoghurten hos Netto.
– När folk upptäcker sådant här så slänger man nog bara bort yoghurten utan att tala om för butiken. Det finns säkert folk som har drabbats av samma problem.
På Nettos huvudkontor i Falkenberg ser man allvarligt på det inträffade. Den aktuella butiken kan ha har brustit i sina rutiner genom att inte rapportera vidare klagomålen som de fick ta emot redan i maj.
– De kan ha brustit på den punkten. Har de inte följt sin rutin så kommer det att bli en tillrättavisning vad det gäller den biten, säger Patrick Kunst, inköpschef, Netto Marknad Sverige AB.
Enligt Patrick Kunst kommer Netto nu att noggrant utreda varför det har bildats mögel i yoghurtförpackningarna.
– När det handlar om färskvaror så kan det vara luft som kommer in. Eller att kylkedjan är bruten på något vis. Vi har bett vår kvalitetsavdelning att skicka kyllogg för hela maj och juni för just den här utsatta butiken så att vi får se om temperaturen varierat i kyldiskarna, säger han.
Falkenbergs kommun har tillsyn över Netto eftersom bolaget har sitt säte i kommunen. Där är man bekymrade över bolagets agerande.
– Det här ser inte alls bra ut. Vi har tillsyn över Netto så vi kommer att bevaka hur de nu följer upp detta, säger Ann-Charlotte Steneryd, Livsmedelsinspektör, Falkenbergs Kommun.
Ann-Charlotte Steneryd tycker att konsumentens uppgifter är mycket trovärdiga.
– Absolut. Konsumenten vill bara att Netto gör något. Hon kände sig inte trygg med deras agerande, säger Ann-Charlotte Steneryd.