Blueberry Lifestyle säljer snacks som kan ha passerat bäst före-datum med hela sju månader. Det upptäckte en konsument som nyligen vände sig till Livsmedelsverkets upplysningsavdelning.
”Ser när jag skulle öppna snacksen att de har bäst före datum november 2011!, skriver konsumenten i ett mejl till Livsmedelsverket.
Men enligt Livsmedelsverket har bolaget inte nödvändigtvis gjort något fel.
– Det här måste företagarna själva avgöra. Det kan ju finnas livsmedel som funkar jättebra efter sju månader, och de som inte funkar efter en månad. Det handlar om hur man förvarar livsmedlen, säger Jan Sjögren, enhetschef på Livsmedelsverket.
Jan Sjögren tycker det är problematiskt att många konsumenter inte själva mer aktivt bedömer om livsmedel kan konsumeras istället för att bara slänga efter bäst före-datum.
– Jag tycker att det är ett jättebekymmer utifrån en matsvinnssynpunkt. Att man automatiskt kastar till exempel mjölk som är en dag gammal. Ur ett rent mikrobiologiskt och livsmedelssekretessperspektiv så är det fullständigt korkat.
Blueberry Lifestyle AB driver fem butiker i Stockholm. Bolaget säljer bland annat ekologiska och naturliga hälsoprodukter. Enligt Livsmedelsverket är det upp till Blueberry att se till att livsmedlen de säljer är säkra.
”Bäst före-datum är en kvalitetsmärkning. Det är tillåtet att sälja livsmedel efter att bäst före-datum passerats eftersom livsmedlet i de allra flesta fall är fullt ätbart även efter detta datum. Det är alltid säljaren som ansvarar för livsmedlet. Säljaren får aldrig sälja eller ge bort otjänliga eller osäkra livsmedel”, skriver myndigheten i ett svar till konsumenten som köpte snacksen hos Blueberry Lifestyle.
FoodMonitor har hittills inte lyckats nå ansvariga på Blueberry Lifestyle för en kommentar (uppdaterad, se bolagets kommentarer nedan /red).
Enligt uppgift har emellertid bolaget erbjudit pengarna tillbaka till konsumenten som köpte de aktuella snacksen.
HÅKAN FRISELL
FoodMonitor-Fakta:
Blueberry Lifestyle AB
Omsättning: 5 Mkr (2010).
Resultat före skatt: 431 000 kronor.
Antal anställda: 3.
KOMMENTARER:
2012-07-27, Blueberry Lifestyle AB:
”Vi på Blueberry lifestyle arbetar ständigt med medvetna val i allt vi gör och är väldigt tacksamma för att den aktuella kunden har tagit sig tid att lyfta denna viktiga fråga.
Vi på Blueberry är väl medvetna om aktuella regler och är noga med att märka all vår mat och våra egna produkter med bästföredatum, som vi producerar lokalt i vårt produktionskök på Kungsholmen eller packar i vår flagship store på Sibyllegatan 15 på Östermalm i Stockholm.
Vi tycker inte om att slänga produkter och har därmed fattat ett aktivt beslut att alla våra butiker ska skicka produkter med kort datum till vår flagship store. Utgångna produkter ska självfallet tas bort från vårt ordinarie sortiment men kunnig personal på Sibyllegatan avgör om produkterna har god kvalitet nog att kunna säljas på realisation eller för en symbolisk summa såsom 5kr, som oavkortat går till välgörenhet.
Vi arbetar ständigt för att bli ett bättre företag. Därmed strävar vi nu efter att förbättra kommunikationen med våra kunder genom tydligare skyltning och muntlig information vad gällande både realisation och hela vårt ordinarie sortiment”, skriver Josefin Lindqvist, Blueberry Lifestyle AB, i en kommentar till FoodMonitor.